Belangrijke veranderingen in Google Adwords najaar 2014

Home/Zoekmachine adverteren (SEA)/Belangrijke veranderingen in Google Adwords najaar 2014

Belangrijke veranderingen in Google Adwords najaar 2014

Google Adwords adverteerders opgelet!

Wie Adwords gebruikt om in het google zoeknetwerk te adverteren, heeft vanaf eind september 2014 te maken met een vast ingeschakelde standaardinstelling van Google. Google gaf je eerst bij campagne-instellingen onder ‘opties voor zoekwoorden’ de mogelijkheid om de optie met sterk gelijkende varianten uit te zetten (zie afbeelding hieronder).

Google Adwords veranderingen 2014 - instellingen

De mogelijkheid om deze optie sterk gelijkende varianten uit te zetten bij alle exacte en woordgroep zoekwoorden is verdwenen. Sterk gelijkende varianten aan zoekwoorden zijn bijvoorbeeld woorden met enkelvouds- en meervoudsvormen, spelfouten, acroniemen, vervoegingen of verbuigingen van de stam, afkortingen en diakritische tekens. Google toont bij het woord ‘schilder’ zo bijvoorbeeld ook zoekresultaten van het woord ‘schilderen’. Deze optie wordt een standaard ingeschakelde functie.

Deze verandering komt niet uit het niets. In mei 2012 heeft Google hier al een eerste stap in gemaakt. Google heeft destijds de optie voor gelijkende zoekwoorden standaard in Adwords aangezet. Als je deze optie dus nooit uitgezet hebt, staat deze ingeschakeld wanneer je een nieuwe campagne maakt. Google benoemt dat het inschakelen van deze optie veel voordelen heeft. Zo zal het bereik vergroten omdat er enerzijds meer woorden aan jouw zoekwoord gelinkt worden en anderzijds spelfouten gecorrigeerd worden. Online marketing consultants als Alouette Edens van webanalisten.nl en Wieger Waardenburg van Xpertmarketing schrijven over hun verwachtingen over de gevolgen. Zij zien ook een aantal nadelige veranderingen.

Wat gaat er veranderen in Google Adwords?

Een zoekwoord krijgt meer concurrentie omdat de verhouding tussen vertoningen en klikken zal stijgen als je spelfouten en varianten van zoekwoorden nog niet opgenomen hebt in de campagne. Het gevolg is dat je meer moet bieden om een hogere positie te bereiken. Het aantal klikken zal dus stijgen, maar er zullen ook meer irrelevante klikken komen, waardoor de CTR (het doorklikpercentage) kan dalen en de CPC (kosten per klik) daarom dus zal stijgen. Als de conversies daarnaast uitblijven zal dit alleen maar negatief uitwerken. – Sommige advertentieteksten die je gemaakt hebt, worden nu niet meer vertoond. Uit een voorbeeld van Alouette Edens blijkt dat de zoekopdracht ‘rentetarieven sparen’, niet meer gekoppeld wordt aan het zoekwoord

[rentetarieven sparen], maar wel aan het zoekwoord ‘spaarrekening’. Google ziet een sterke overeenkomst tussen ‘rentetarieven sparen’ en het zoekwoord ‘spaarrekening’ omdat daarmee een hogere positie in Google behaald is. De advertentie die op dat moment de hoogste positie inneemt wordt wel getoond, maar de andere advertenties worden niet meer weergegeven.

Waar moet je als Adwords adverteerder op letten om de kosten te beperken?

Het gebruiken van uitsluitings-zoekwoorden wordt extra belangrijk omdat de zoekwoorden automatisch gekoppeld worden aan een aantal andere woorden. Hiermee kan je invloed uitoefenen op het irrelevante zoekverkeer. Denk daarbij aan het woord “schilder” dat eerder genoemd is. Als schilder wil je niet op “schilderen” gevonden worden omdat mensen dan op zoek zijn naar hoe ze moeten schilderen. Je kan bij uitsluitingszoekwoorden dan “schilderen” invullen zodat je hier niet op gevonden kan worden omdat Google jouw zoekwoord “schilder” nu niet koppelt aan “schilderen”.

Smartcheck helpt!

Wil je meer informatie over de verandering die in Google Adwords doorgevoerd wordt? Of wil je hulp bij monitoren van een bestaande campagne of het opstellen van een online campagne? Smartcheck ondersteunt je graag. Neem gerust contact met onze Adwords specialist op via: 085-0021300 of via info[a]smartchecked.nl. Of neem een kijkje op onze dienstenpagina.

Bronvermelding
Webanalisten
blogspot

 

 

By | 2017-06-27T10:34:00+00:00 oktober 7th, 2014|Zoekmachine adverteren (SEA)|Reacties uitgeschakeld voor Belangrijke veranderingen in Google Adwords najaar 2014