WhatsApp voor bedrijven

/, Social media/WhatsApp voor bedrijven

WhatsApp voor bedrijven

WhatsApp, een steeds meer gebruikt communicatiemiddel voor bedrijven. Het kan ingezet worden als dienst voor de klantenservice, een intern communicatiemiddel of een soort van nieuwsverspreider.

Vroeger kon je contact met bedrijven opnemen door te bellen of een e-mail te sturen. Tegenwoordig wordt social media steeds vaker ingezet, eerst waren het de live chats, maar nu gaan ze nog een stukje verder door de klantenservice te verschuiven naar WhatsApp.

Wat is WhatsApp?

WhatsApp is het meest gebruikte communicatiekanaal in Nederland, met maar liefst 10 miljoen gebruikers. Een gratis en snelle app waarmee je teksten, foto’s en video’s kunt versturen. Onlangs zijn de functies bellen en videobellen toegevoegd.

Voordelen om WhatsApp in te zetten

WhatsApp inzetten heeft een aantal voordelen:

  • Berichten worden altijd gelezen, dit kun je bijvoorbeeld zien aan de blauwe vinkjes.
  • WhatsApp kan ook op computer, laptop of tablet gebruikt worden door middel van Web WhatsApp. Hiermee kun je makkelijker reageren en afbeeldingen versturen.
  • Er zijn geen advertenties.
  • Er is één-op-één benadering, waardoor het gesprek persoonlijker wordt. De klant verwacht wel snel antwoord.
  • Er zijn weinig extra kosten, de verbinding gaat via de huidige WiFi van je bedrijf.
  • Het is laagdrempelig, het is een extra service naar de klant om gemakkelijk en snel contact op te nemen.

Andere mogelijkheden

WhatsApp kan ingezet worden als een communicatiemiddel voor de klantenservice, maar ook om bijvoorbeeld veel mensen op de hoogte te brengen van bepaald nieuws. Bijvoorbeeld een leuk nieuwtje of update voor de klant. Dit kan door de verzendlijsten waarmee je met een aantal klikken tot maximaal 256 personen per lijst kun bereiken. Deze mogelijkheid geeft wel een dubbel gevoel, omdat WhatsApp persoonlijk is en er verder geen advertenties getoond worden.

WhatsApp kan ook intern gebruikt worden, in de vorm van een groepsapp. Hier kunnen belangrijke mededelingen, nieuwtjes of leuke weetjes gedeeld worden. Via WhatsApp kan sneller en persoonlijker gereageerd worden dan via de mail, waarmee je ook meer respons zult krijgen. De attentiewaarde is vaak groter.

Verwerking persoonsgegevens

Het communiceren met klanten via WhatsApp is ook riskant. Sinds 1 januari is er een Meldplicht Datalekken, waarbij bedrijven verplicht worden om protocollen aan te houden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. Niet alles is via WhatsApp bespreekbaar, als klantenservice mag je nooit om gevoelige persoonsgegevens vragen. Belangrijk om na te gaan voordat je als bedrijf besluit om WhatsApp als communicatiemiddel te gebruiken.

 

Meer weten over WhatsApp mogelijkheden binnen je bedrijf?
Bel ons via 085 002 1300 of stuur een e-mail naar info@smartchecked.nl

By | 2017-06-27T10:33:51+00:00 november 28th, 2016|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor WhatsApp voor bedrijven