Welke social media platformen zijn voor jou bedrijfsmatig interessant?

/, Social media/Welke social media platformen zijn voor jou bedrijfsmatig interessant?

Welke social media platformen zijn voor jou bedrijfsmatig interessant?

Tegenwoordig zijn er verschillende social media platformen. Elk platform is anders ingericht, werkt met een ander doel en er zijn andere doelgroepen actief. Wil je weten welk platform het meest interessant voor jouw bedrijf is? Hieronder worden de meest gebruikte platformen benoemd.

Facebook

Nieuwe platformen schieten uit de grond en bestaande platforms blijven alleen maar groeien. Facebook staat hierbij op nummer 1, met in Nederland alleen al 9,6 miljoen gebruikers, waarvan meer als de helft dagelijks actief is. Facebook blijft zich ontwikkelen en vernieuwen, zoals de mogelijkheid om te livestreamen, 360-gradenvideo’s te plaatsen en de uitbreiding van de vind-ik-leuk knop. Facebook wordt niet alleen door jongeren gebruikt. De groei die in Facebook plaatsvindt, komt vooral door de 65+-ers die het platform hebben ontdekt. Omdat Facebook zo’n grote doelgroep heeft, van jong tot oud, is het bereik ervan voor de meeste bedrijven interessant.

Twitter

De populariteit van Twitter stagneert, het platform kent 2,8 miljoen gebruikers in Nederland. In bijna alle leeftijdsgroepen neemt het gebruik af, vooral onder de jongeren. De grootste redenen om te stoppen met Twitter zou zijn dat het te weinig oplevert en het te veel tijd kost. De verloren gebruikers willen ze terugwinnen met de uitbreiding van de tekst grootte, die nu nog tot 140 tekens is beperkt.

LinkedIn

LinkedIn maakt een lichte groei door, met jaarlijks 4,2 miljoen actieve gebruikers in Nederland. Het dagelijks gebruikt daalt wel, vooral onder de 40-plussers. Dit komt waarschijnlijk door de nieuwe functies waardoor het steeds meer op een sociaal netwerk gaat lijken. Bloggen op LinkedIn blijkt een groot succes te zijn geworden, met wekelijks 130.000 blogs. Ook de nieuwe app maakt het makkelijker om op de hoogte te blijven van de nieuwste updates.

Instagram

Instagram blijft groeien, met meer dan 2,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan bijna 1 miljoen de app dagelijks gebruikt. Het aantal post op Instagram is dagelijks meer dan Twitter. In de leeftijdscategorie van 20 tot 39 jaar is het gebruik het hoogst. Instagram is tegenwoordig wordt steeds meer door marketeers ingezet. Sinds 2016 is het ook mogelijk om foto’s/filmpjes te plaatsen die maar 24 uur zichtbaar blijven, dit is gekopieerd van Snapchat.

Snapchat

Dan, Snapchat, 1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan meer dan de helft dagelijks een foto of video plaatst! Snapchat is voor marketeers een lastig in te zetten middel omdat de geplaatste berichten maar van korte duur zichtbaar zijn en het lastig is om een call-to-action te plaatsen, zoals het doorklikken naar een website.

Pinterest

Pinterest, niet alleen een platform voor jongeren, maar ook ouderen. Er zijn meer dan 1,4 miljoen gebruikers in Nederland die de app hebben geïnstalleerd. De leeftijdsverdeling is bij Pinterest uitgebreider dan bij Instagram en Snapchat. In de leeftijdsgroep 40 tot 65 jaar is een stijging in het gebruik te zien. Het platform wordt ook steeds meer ingezet als marketinginstrument. Pinterest werkt anders dan andere platformen, omdat je hierbij zelf op zoek gaat naar content die jij relevant vindt.

Social media wordt door vrijwel iedereen in Nederland ingezet, in zowel privé als zakelijk gebruik. De zichtbaarheid van je bedrijf op social media is daarom enorm belangrijk. Het kan veel voordelen opleveren, zoals fans, naamsbekendheid, je bereik wordt groter en de interactie met je klanten wordt verhoogd.

Op vrijwel alle platformen is adverteren voor je bedrijf een mogelijkheid. Wil jij meer weten over adverteren of welk platform het meest interessant is voor jouw bedrijf? Bel ons via 085 002 1300 of stuur een mail naar info@smartchecked.nl.

Bron: Marketingfacts jaarboek 2016/2017

By | 2017-06-27T10:33:51+00:00 december 21st, 2016|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Welke social media platformen zijn voor jou bedrijfsmatig interessant?