Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics?

De meeste mensen kennen Google als de grootste zoekmachine ter wereld, maar het bedrijf is véél meer dan dat. Zo kennen we Google Maps om locaties op te zoeken, Google Drive om bestanden in een ‘cloud’ op te slaan en Youtube (ook onderdeel van Google) om video’s te bekijken. In deze blog richten we ons op Google Analytics. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Maps en Youtube maken hier waarschijnlijk een stuk minder mensen gebruik van en is een uitleg geen overbodige luxe.

Google Analytics is een (kosteloos) meetprogramma dat websitestatistieken verzamelt en zo nuttige informatie oplevert over de (herkomst van) bezoekers van een website. Door de statistieken te analyseren kunnen inzichten verkregen worden om een website te verbeteren.  In eerste instantie is het fijn om te weten hoe vaak je website wordt bezocht, maar daar houdt het natuurlijk niet op.

Meten van gedrag in Google Analytics

Je wilt weten welke handelingen er verricht worden op het moment van binnenkomst op de website en wat er gebeurt gedurende de sessie (een periode waarin de website bezocht wordt). Ook wil je bekijken bij welke pagina’s de bezoekers de website weer verlaten. Met Google Analytics kan dit ‘websitegedrag’ geregistreerd worden. Ook de gemiddelde tijd dat een pagina bezocht wordt kan worden bijgehouden met Google Analytics. Zo kan je precies zien welke pagina’s eventueel nog extra aandacht nodig hebben, welke pagina’s goed werken en welke pagina’s feitelijk overbodig zijn.

Herkomst van websitebezoekers achterhalen

De informatie die Google Analytics weergeeft, vormt de basis voor het verbeteren van je website en in de inzet van je (online) marketingmiddelen. Stel je adverteert in een bepaalde regio, waarbij je potentiële klanten vraag je website te bezoeken. Google Analytics geeft precies weer vanaf welke geografische plek je huidige websitebezoekers vandaan komen. Zo kan je achterhalen of de bezoekers van je website overeenkomen met de regio waar je adverteert.

Google Analytics gaat echter verder: je kunt exact zien waar je websitebezoekers vandaan komen: hebben zij rechtstreeks je websiteadres ingetypt? Zijn ze via een zoekmachine gekomen of via je Facebook-pagina? Al deze informatie is nauwkeurig in te zien en essentieel om je marketinginstrumenten goed in te zetten.

Het is ook mogelijk om te bekijken met welk apparaat de website bekeken is. Wanneer het bijvoorbeeld blijkt dat je website door veel smartphone-gebruikers bekeken wordt, is het handig om de website aan te passen aan deze gebruikers.

Laat je niet misleiden: gebruik Filters binnen Google Analytics

Wie denkt dat een website alleen bezocht wordt door bezoekers die geïnteresseerd zijn in de website, heeft het mis. Het komt geregeld voor dat een website die normaal 100 sessies per dag trekt, volgens Google Analytics ineens 1000 sessies op een dag heeft. Op het eerste gezicht is dat positief, maar wanneer je gaat kijken bij de geografische achtergrond blijkt dat 900 sessies uit een klein dorpje in Rusland afkomstig zijn. De kans is zeer groot dat je website dan slachtoffer is van een spamrobot. Spamrobots kunnen je website extreem veel bezoeken zodat zij opvallen in de Google Analytics-statistieken van jouw website. Het is daarom van essentieel belang dat je binnen Google Analytics goede spam filters inbouwt: zodat je ook een representatief beeld krijgt van je website-bezoekers.

Meten en leren

Bij Smartchecked hebben we ervaren dat voor veel organisaties het regelmatig analyseren van  websitestatistieken en het juist interpreteren ervan, niet gebeurt. Een gemiste kans! De basis van een marketingstrategie en de inzet van diverse marketingmiddelen start met het meten van de resultaten in het verleden! Enkel door goed te meten kan er geleerd worden: welke inspanningen behalen het beoogde doel en welke niet?

Smartchecked helpt je graag verder met ‘leren’ door je te helpen de juiste gegevens (via Google Analytics) te registreren en deze informatie te gebruiken voor je marketingstrategie.

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak, dan denken wij graag met je mee.

By | 2017-06-27T10:33:51+00:00 mei 3rd, 2016|Google Analytics, Social media, Website optimalisatie, Zoekmachine adverteren (SEA)|Reacties uitgeschakeld voor Wat is Google Analytics?