Wanneer is je doelgroep online? Timing is belangrijk.

/, Social media/Wanneer is je doelgroep online? Timing is belangrijk.

Wanneer is je doelgroep online? Timing is belangrijk.

Als ondernemer wil je dat jou berichten online gelezen worden. Je hebt namelijk tijd gestoken in een goede content en hoopt hiermee zoveel mogelijk mensen en eventuele klanten te bereiken. Hoe zorg je er dan voor dat zoveel mogelijk mensen je berichten ook daadwerkelijk voorbij zien komen tussen de enorme massa van social media berichten? Wanneer is de doelgroep die je wilt bereiken actief aan het kijken op een bepaald online medium?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet ieder social media platform hetzelfde is. Bij het ene platform is het beter om je content ´s ochtends vroeg te plaatsen terwijl bij het andere platform het juist verstandiger is om de content in de middag te plaatsen om zo´n groot mogelijk bereik te creëren.

Business 2 Community heeft hier onderzoek naar gedaan: Wij sommen hier de belangrijkste online platformen voor u op met hierbij de tijden waarop gebruikers online zijn.

Facebook

Om te beginnen met het grootste online platform: Facebook. Bij Facebook is het verstandig om niet alleen een tekst met een link van uw website te plaatsen, het is belangrijk om de post op te laten vallen tussen de rest van alle andere posts. Zorg ervoor dat je bericht een afbeelding of video bevat zodat hij eruit springt. De beste tijd om een bericht op Facebook te zetten is in de vroege middag tussen 13.00 en 16.00.

Twitter

Een van de andere grootste social media platformen is Twitter. Bij Twitter is het gebruikelijker om meerdere berichten op een dag te plaatsen. Een Twitter bericht bereikt net zoals bij Facebook de meeste gebruikers op de vroege middag. De ideale tijd is tussen 13.00 en 15.00.

Linkedin

Dan nu het belangrijkste zakelijke platform: LinkedIn. Bij LinkedIn is het van belang dat je up to date bent. Je spreekt zakelijke gebruikers aan met vaak veel verstand van zaken. Zorg er dus voor dat alles correct en volgens de meest actuele informatie gepost wordt. LinkedIn gebruikers kunnen het beste worden benaderd net voor en net na de werkdag, dus ’s ochtends van 07.00 tot 09.00 en laat in de middag van 17.00 tot 18.00.

Ons advies

Er zijn dus verschillende tijdstippen voor verschillende social media platformen om zoveel mogelijk gebruikers aan te spreken. Deze tijdstippen zijn algemeen, het is het afhankelijk van de doelgroep welke tijden ideaal zijn voor je bedrijf. Hier kun je zelf inzicht in krijgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van ‘Facebook insights’ op je bedrijfspagina. Let wel op: in deze piekmomenten concurreer je ook met andere bedrijven die deze piekmomenten gebruiken om hun berichten te posten, en hiermee loop je de kans om te verdwijnen in de massa. Houd rekening met wanneer je fans online zijn, maar post ook op tijdstippen buiten de piekmomenten. Zorg er ook voor dat je je verplaatst in je fans: op welk moment komt je boodschap het beste aan?

Verder is de planning belangrijk, maar is het het allerbelangrijkst dat je relevante content hebt waarmee je interactie creëert en je doelgroep aanspreekt. Een bericht dat niet interessant is voor de doelgroep, maar wel goed getimed is levert niets op.

Wil je meer weten over de mogelijkheden op de verschillende social media kanalen voor je bedrijf of andere manieren om je bedrijf te promoten via online kanalen neem dan contact op met een van onze specialisten.

By | 2015-02-24T12:01:09+00:00 februari 19th, 2015|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Wanneer is je doelgroep online? Timing is belangrijk.