Tips voor een professionele webshop

//Tips voor een professionele webshop
  • professionele webshop

Tips voor een professionele webshop

Belangrijke en handige tips voor ondernemers om het maximale uit je webshop te halen.

Met een professionele webshop bied je jouw huidige klanten een nieuw platform om producten en diensten te kopen en je kunt tegelijkertijd nieuwe doelgroepen bereiken. Een professionele webshop is een visitekaartje en een extensie van je bedrijf. Daarnaast is een webshop een kostefficiënte manier om je diensten en producten te verkopen. Echter ben jij als ondernemer niet de enige met een webshop. Hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit je nieuwe of huidige professionele webshop haalt?

Het laten bouwen van een professionele webshop

  • Zorg ervoor dat je duidelijke doelstellingen formuleert bij het laten maken van een professionele webshop. Wordt de webshop een verlengstuk van je offline winkel of wil je alleen een webshop? Dit heeft invloed op het uiterlijk en de content van de professionele webshop. Zorg er voor dat je offline en online hetzelfde uitstraalt. Daarnaast moet je op de hoogte zijn van de wensen van je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk bij online winkelen? Kijk daarom op andere webshops waar je doelgroep zich bevindt om ideeën op te doen.
  • Met helder geformuleerde doelstellingen kan je webbouwer aan de slag. Maar welke webbouwer is nou de beste? Voordat je ingaat op een aanbod van een webbouwer, vergelijk dan eerst het aanbod met dat van andere webbouwers. Kijk naar portfolio’s en check referenties. Vertel de webbouwer wat jij verwacht van de webshop en kijk hoe hij of zij daarop reageert. Je mag van je webbouwer verwachten dat hij ook met suggesties komt, tenslotte is hij de expert.
  • Zorg ervoor dat je professionele webshop in bijvoorbeeld Magento gebouwd wordt. Zodat je naderhand makkelijk zelf je webshop kunt beheren en uitbouwen. Daarnaast biedt een Magento webshop veel extra extensies en kan het betalingssysteem gebruikt worden dat het beste bij jouw doelgroep en onderneming past.professionele webshop mobiel
  • Jouw doelgroep is niet alleen online, maar ook mobiel online. Vergeet dus niet na te denken over je mobiele webshop. Je webshop moet namelijk ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn vanaf een smartphone en tablet. Maar kies je voor een responsive design, een mobiele webshop of een app? Vraag je webbouwer naar de mogelijkheden, samen kunnen jullie bepalen wat het beste werkt voor jouw professionele webshop. Let wel op als je bij een andere webbouwer (anders dan de bouwer van je webshop) apart een mobiele website of app laat maken. Je hebt dan dubbele kosten en je moet content op twee verschillende kanalen aanpassen. Dit kost tijd en geld. 

Content, relevantie, zichtbaarheid en vindbaarheid

Jouw professionele webshop is één van de velen. Voor zoekmachine Google is relevantie daarom een belangrijke factor om een webshop hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Maar hoe wordt jouw webshop relevanter dan andere webshops en wordt deze beter zichtbaar en vindbaar in Google? Het antwoord daarop is een goede content, SEO strategie en SEA strategie. Verwerk relevante zoekwoorden in de content van je webshop. Kies zoekwoorden die relevant zijn voor bezoekers die echt willen kopen, dus niet ‘rugzak’ maar bijvoorbeeld ‘rode rugzak’. Ditzelfde geldt voor de keuze in zoekwoorden als je gebruik wilt maken van zoekmachine adverteren. Zo ben je op deze specifiekere zoekwoorden beter vindbaar en zichtbaar in Google. Content omvat bijvoorbeeld ook relevante blogs voor je webshop. Relevantie in Google en relevantie voor je doelgroep zorgt voor een groter en efficiënter bereik, waardoor je meer omzet genereert uit je webshop. Je kunt zelf aan de slag om een betere online vindbaarheid, online zichtbaarheid en relevantie te creëren voor jouw professionele webshop, echter kan het inschakelen van een externe partij, zoals je webbouwer, de effectiviteit van je webshop vergroten.

webshopEen professionele webshop gaat verder dan de bouw, een URL en plaatjes. Het is een technisch en creatief proces waarbij jouw input van groots belang is voor de webbouwer. Daarnaast is het een kunst om goed zichtbaar en vindbaar te zijn in Google. Je kunt hier zelf mee aan de slag, echter een kleine investering in hulp van een externe partij vergroot op de lange termijn de effectiviteit, zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw professionele webshop.

Heb je vragen? Wil je een webshop beginnen, maar je weet niet waar je moet beginnen? Heb je al een webshop, maar lukt het het niet om het maximale uit je webshop te halen? Neem dan gerust contact met ons op.

By | 2017-06-27T10:34:00+00:00 mei 13th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Tips voor een professionele webshop