Tips & Tricks voor meer omzet met kerst

Hoe ben je de concurrentie voor en zorg je dat de consument bij het doen van zijn kerstinkopen voor jou kiest? In en rond de kerstperiode worden er nog enorm veel aankopen gedaan door consumenten. Deze kans wordt echter ook door de concurrentie opgemerkt. Hieronder een aantal tips & tricks waarmee jij een succesvolle kerstperiode tegemoet gaat en de concurrentie te slim af kunt zijn!

Tip: Begin niet pas een week voor kerst met de voorbereidingen!

Veel consumenten zijn al weken voor kerst bezig met het zoeken naar cadeaus. Begin jij een week voor kerst pas met de voorbereidingen (aankleding winkel/website, acties maken / promoten), dan loop je een stuk achter op je concurrenten. Begin het liefst in november al met de voorbereidingen voor kerst. Zo ben je op tijd klaar voor de kerstdrukte én heb je nog speelruimte genoeg om bijvoorbeeld acties die weinig verkopen opleveren aan te passen.

Tip: Versier niet alleen je fysieke winkel, denk ook aan je website/webshop!

Beeld je in: Je hebt je winkel helemaal ingericht voor de kerstperiode, deze ziet er prachtig uit en zou niet misstaan tussen de winkels in Londen of New York met kerst. Echter, op je website valt eind november / begin december nog niets te zien van de aankomende kerstperiode en zou het voor de bezoeker net zo goed een willekeurige dag in de zomer kunnen zijn. Door bijv. kortingsacties op kerstcadeaus te vermelden op de website én door een kerst-gerelateerde aankleding van de website, komt de bezoeker wellicht eerder in de stemming om een aankoop te doen. Met een kerst-gerelateerde aankleding wordt bijvoorbeeld bedoeld het opfleuren van de website met kerstversieringen, het automatisch laten afspelen van kerstmuziek en het prominent in beeld brengen van kerstacties. Een speciale landingspagina maken gericht op de kerstperiode is ook een sterk middel, waarmee de websitebezoeker direct in aanraking komt met jouw kerstacties! Je laat hiermee zien dat je inspeelt op de verschillende seizoenen / feestdagen.

Tip: Optimaliseer je website, het leidt tot meer winkelbezoekers!

Vindbaarheid van je website voorafgaand aan de kerstperiode is essentieel om meer verkeer naar de website te genereren. Verkoop je maar een klein percentage van je producten online? Online vindbaarheid heeft niet alleen gevolgen voor je online verkopen, maar ook de omzet in de fysieke winkel profiteert hiervan. 76% van de personen die via mobiel iets gezocht heeft, bezoekt binnen 24 uur een fysieke winkel. Hiervan resulteert 28% van de bezoeken in de verkoop van producten. Daarnaast zoekt 64% van de consumenten via mobiel naar producten, waarna aankopen vaak via een fysieke winkel of via de laptop/desktop gedaan worden. Een website die optimaal aangepast is voor mobiel gebruik kan dus positief uitpakken voor de omzet tijdens de kerstdagen!

Tip: Adverteer met de juiste producten op het juiste moment!

Naast het houden van kerst-gerelateerde acties en het aankleden van de fysieke winkel/website, is het ook van belang om te adverteren in de aanloop naar kerst. Hierdoor kun jij een grote groep consumenten in aanraking laten komen met jouw producten. Hierbij is het echter wel van groot belang op welke producten er geadverteerd wordt én op welk moment dit gebeurd. December is met Sinterklaas en Kerstmis een drukke maand qua uitgaven aan cadeaus. Echter zit er een verschil in meest gekochte producten tussen de twee feesten. Met Sinterklaas geven Nederlanders vaak producten zoals boeken en tijdschriften, terwijl met kerst vaak aankopen gedaan worden zoals kleding, eten en drinken. Hier moet je als adverteerder goed op inspelen op succesvol te kunnen zijn. Een passend aanbod zorgt voor een hogere kans op succesvolle verkopen. Sinterklaas is gericht op meer cadeaus van respectievelijk minder waarde, terwijl tijdens kerst vaak maar enkele, zij het duurdere, aankopen gedaan worden.

Tip: Pas je Adwords-campagnes op tijd aan!

Werk jij met Adwords en heb je campagnes lopen die ook met de kerst actief zijn? Pas deze op tijd aan! In de weken voorafgaand aan kerst wordt de concurrentie op de zoekwoorden waarop jij momenteel adverteert een stuk groter. De klikprijzen stijgen, waardoor je misschien je maximale bod moet verhogen om te voorkomen dat je niet vertoond wordt. Daarnaast is het verstandig om je advertenties te herschrijven en deze kerst-gerelateerd maken, wederom om je uitingen aan te laten sluiten bij de tijd van het jaar. Verder is het mogelijk om een countdown te verwerken in je advertenties. Hiermee wordt er een bepaalde druk uitgeoefend op de consument die de advertentie te zien krijgt (hij/zij heeft bijvoorbeeld nog 3 uur tot de aanbieding verloopt). Dit is een van de opties om meer verkopen te genereren voor en tijdens de feestdagen!

Wil jij een of meerdere  van deze tips gaan toepassen, maar weet je niet helemaal waar je moet beginnen? Smartchecked denkt graag met je mee! Neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie!

 

By |2017-11-27T12:51:24+00:00november 27th, 2017|Marketing algemeen, Website optimalisatie, Zaken doen, Zoekmachine adverteren (SEA)|Reacties uitgeschakeld voor Tips & Tricks voor meer omzet met kerst
Ter info: wij gebruiken cookies om ons website-verkeer te analyseren zodat we onze website verder kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie hierover vind je op onze privacy-pagina | Wil je weten of jouw website ook voldoet aan de cookie-wetgeving? Neem contact met ons op. Ok