Social Media Winnaar van het jaar 2012? Facebook? Twitter? Xing? – Nope! – Pinterest!

//Social Media Winnaar van het jaar 2012? Facebook? Twitter? Xing? – Nope! – Pinterest!

Social Media Winnaar van het jaar 2012? Facebook? Twitter? Xing? – Nope! – Pinterest!

Pinterest – een kleine nieuwe wereld.

“Toch niet nog een sociaal netwerk!?” – dat was de eerste reactie toen de foto-community Pinterest startte eind 2011 (zie ook ons eerder blog hierover). Maar alle vooroordelen kunnen van tafel geveegd worden. Pinterest, met wereldwijd rond de 50 miljoen (!) gebruikers was alles behalve een flop en kan gezien worden als dé winnaar van 2012. Alhoewel winnaar? Wanneer spreek je eigenlijk van een winnaar?

Pinterest kent de snelst groeiende gebruikersgroei van alle sociale media in het afgelopen jaar. Het begon met 100.000 gebruikers begin 2012 en bestond op het einde van het jaar uit 45 miljoen gebruikers. De andere sociale platformen hadden het nakijken.

In feite is Pinterest enigszins anders: het vertelt namelijk niet wat je denkt of wat je communiceert met andere mensen, maar is bedoeld om afbeeldingen (pins genoemd) te delen – afbeeldingen waar mensen trots op zijn of afbeeldingen die men simpelweg met de wereld wilt delen. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig: mensen uploaden hun eigen foto of ze ‘repinnen’ een afbeelding van een andere gebruiker op hun eigen pagina. Pinterest maakt ook gebruik van de bekende ‘Facebook-Like’ knop en je kunt reageren op afbeeldingen. Maar de meest gebruikte knop is in feite de ‘Repin-knop’, waarmee je bestaande afbeeldingen op jouw eigen ‘prikbord’ prikt.

Pinterest en het auteursrecht

Pinterest draait om afbeeldingen  – logischerwijze krijg je hierbij ook direct te maken met auteursrechten. Hierbij zien we een tekortkoming van het platform: uiteraard deelt Pinterest in hun voorwaarden mee dat zij niet willen dat men het recht van de eigenaars schendt. Ondanks dat we geen juristen zijn, willen we deze problematiek toch graag bespreken. In theorie is het namelijk zo dat de geplaatste afbeeldingen niet ‘gerepint’ mogen worden, aangezien je hiermee schending van het auteursrecht pleegt. Van de andere kant kun je je ook afvragen: als gebruikers niet willen dat afbeeldingen gedeeld worden, waarom zou je deze dan op Pinterest zetten?

Het probleem is echter helder: zodra een afbeelding gedeeld wordt, wordt het auteursrecht geschonden, aangezien er geen toestemming van de rechthebbende verleend wordt. Van de andere kant willen de gebruikers juist dat hun afbeeldingen gedeeld worden bijvoorbeeld om meer bekendheid te generen of om een bepaald imago te creëren.

Een echte oplossing voor dit probleem is er echter niet, als afbeelding gedeeld worden door personen die niet het auteursrecht bezitten, bestaat het risico dat men een officiële waarschuwing van de rechthebbende krijgt, die ook nog eens rechtsgeldig is.
Toch heeft elke gebruiker van Pinterest wel eens vreemde afbeeldingen gedeeld. Dat zal ook altijd blijven, officiële waarschuwingen zijn weliswaar niet zo snel te verwachten maar altijd mogelijk.
Bedrijven die Pinterest gebruiken, maken vaak gebruik van een waterteken of logo om hun beeld te kenmerken. Daarbij hopen zij juist dat hun afbeelding gedeeld wordt waardoor ze waarschijnlijk ook geen waarschuwingen sturen zodra iemand anders de afbeelding deelt.

Wat kun je er echter zelf aan doen om zeker te zijn dat je geen waarschuwing krijgt? Om te beginnen kun je de originele bron van de gerepinde afbeelding gebruiken. Deze vermelding geeft echter niet de permissie om te repinnen maar waarschijnlijk zullen de meeste gebruikers al tevreden zijn met het noemen van de bron. Daarnaast dienen ‘pins’  van anderen altijd gerepind te worden en nooit gekopieerd en opnieuw geüpload te worden door andere mensen, dan de oorspronkelijke eigenaar. Door deze maatregelen zal de kans op een waarschuwing waarschijnlijk al een stuk kleiner worden.

Echter 100% zeker is het nooit. Ondanks dat het aantal officiële aanklagen van auteursrecht op Pinterest momenteel minder dan vijf bedragen, dien je je altijd bewust te zijn van mogelijke auteursrechtschending en raden we je aan om enkel eigen afbeeldingen up te loaden als je wilt dat ze gedeeld worden.
Het auteursrecht dient je sowieso niet te weerhouden om Pinterest te gebruiken. Het platform werkt zonder problemen en veel gebruikers zijn blij met hun creatieve afbeeldingen. Door het delen van afbeeldingen worden tevens steeds meer groepen gevormd op Pinterest die hun interesses met elkaar delen.

Ook deze problematiek laat zien dat het wellicht tijd is de auteurswet duidelijker te maken (zeker met de populariteit van de sociale media). Het auteursrecht is altijd al zeer complex geweest en zeker voor de normale Social Media gebruiker niet helder. Datzelfde geldt ook voor bedrijven met hun online marketinginspanningen.

Pinterest voor bedrijven – de (gratis!) voordelen   

Bedrijven zijn al sinds het begin van het platform te vinden op Pinterest, sinds twee maanden is het ook mogelijk een officieel bedrijf-account te openen  – gratis! Deze bedrijfsaccounts kennen vele voordelen. Zo kunnen bedrijven statistieken inzien, zoals het aantal bezoeken, aantal repins, likes etc. Hierdoor is het nog eenvoudiger het kanaal te monitoren.

Voor een onderneming betekent een eigen profiel het delen van o.a. impressies van de werkzaamheden van het bedrijf, het delen van eigen creaties (producten) of het zichtbaar maken van diensten.

De vraag is echter: vindt men dat eigenlijk wel interessant? Jazeker, je kunt op Pinterest net zo snel afbeeldingen van  architecten, bakkers of autoherstelbedrijven vinden als van kunstenaars of fotografen. Zelfs online marketingbureaus (zoals Smartcheck) hebben een eigen Pinterest-account, waar ze bijvoorbeeld infographics of andere (Social Media-) gerelateerde afbeeldingen delen. Het Smartcheck-Pinterest kanaal vind je dan ook hier.

Conclusie

Ja, Pinterest kent enige problemen met auteursrechten, echter heeft dit geen negatief effect voor het succes van het platform. Men is echter bezig grip te krijgen op deze problematiek, al blijft dit lastig.

Als je onze tips van dit blog opvolgt, is de kans dat jij een waarschuwing  krijgt waarschijnlijk zeer klein. Een kijkje nemen op Pinterest zal zich sowieso lonen: ook voor jou zijn er miljoenen interessante afbeeldingen te vinden. Waar wacht je nog op? Begin met liken, reageren en repinnen!

Noot: dit artikel is niet bedoeld als juridisch advies, enkel ter informatie. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 maart 31st, 2013|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Social Media Winnaar van het jaar 2012? Facebook? Twitter? Xing? – Nope! – Pinterest!