Social Media in 2013 – De toekomst komt eraan!

//Social Media in 2013 – De toekomst komt eraan!

Social Media in 2013 – De toekomst komt eraan!

Dat wordt lastig. Nog maar 10 minuten tot uw afspraak bij het Restaurant en uw bril laat u net zien dat de tram niet rijdt. Dan maar te voet. Google Maps berekent de weg en geeft aan dat u in 8 minuten uw bestemming kunt bereiken, de resterende tijd wordt rechts in beeld zichtbaar. In uw linker ‘briloog’ beveelt Foursquare u nog een eetcafé, 500 meter verderop, aan, waar vier van uw vrienden aangegeven hebben dat je er goed kunt eten. Deze informatie wordt door middel van spraakherkenning in Evernote genoteerd. In de iCal-kalender wordt aangegeven dat u dit eetcafé komende dinsdag wilt bezoeken. Bij de volgende bocht merkt de NS-app op, dat de trein terug naar huis ook uitvalt en dat u via de Taxi-app alvast een taxi kunt reserveren. Snel nog even uw partner per Skype laten weten dat u later thuis zal zijn, terwijl u, via Linkedin, in uw linker ‘oog’ ziet dat uw afspraak ook 10 minuten later is. Genoeg tijd dus om nog snel even de door Cyclex aanbevolen etalage te bekijken. Hiervoor moet u echter uw Google Glasses afzetten. De App- en informatiewereld voor uw ogen verdwijnt direct en u ziet daadwerkelijk een normale etalage – echter wel maar kort – totdat u via ‘Brilnavigatie’ naar uw afspraak loopt.

Hoe ver weg deze toekomstvisie ook klinkt, ze is dichter bij dan je denkt. Google Glasses, een nieuwe product van Google, dat in staat is programma’s, applicaties en andere toepassingen in een interactieve zonnebril samen te voegen, zal in 2014 op de markt komen. Voor de een klinkt het als de reinste, onpraktische horror, voor de ander is het een klein apparaat dat het alledaagse leven nog makkelijker maakt. De meningen wijzen naar verschillende richtingen – de digitale toekomst zorgt voor tegenstellingen en dat is ook prima. Niet iedereen moet namelijk met de laatste trends meegaan… of juist wel?

Wat zijn de laatste nieuwe trends eigenlijk? Een lastige vraag, 100% vastgestelde trends bestaan niet; het is maar de vraag wanneer deze trends realiteit worden en hoe lang ze ‘trending’ zijn. Bij deze doen we toch een poging;

Trend 1: Foto’s aan de macht!

‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ – deze oude spreuk wordt telkens weer realiteit, niets is zo ‘booming’ als fotonetwerken zoals Pinterest en Instagram. Deze platformen laten de hoogste groei zien en hebben in één jaar respectievelijk 25 miljoen (Pinterest) en 100 miljonen (Instagram) gebruikers verworven. Pinterest is daarmee het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment, dat hiermee nogmaals laat zien hoe populair het delen van foto’s is.

Trend 2: Spelen, spelen, spelen!

Ludieke prijzen winnen, de highscore van je vrienden verbeteren of alleen de tijd verdrijven met een interessant spel; wie vindt dit niet leuk? Dit zien ook de sociale netwerken en ontwikkelen hiervoor tal van spellen. Kun je deze spelen ook commercieel inzetten? Zeker, verschillende bedrijven zoeken bijvoorbeeld naar nieuw personeel door op een spelachtige manier de vakkennis van toekomstige medewerkers te toetsen. Daarnaast kunnen bedrijven door het aanbieden van spelletjes tal van nieuwe fans genereren, die het spel (en daarmee het merk of product) verder aanbevelen. Kleine moeite met grote werking!

Trend 3: Hoe hoog is eigenlijk je Klout!?

De Klout-score van een persoon omschrijft in een scala van 1 tot 100 de invloed op het sociale web en vergelijkt deze score met die van vrienden. Via de Klout score kun je ook zien welke berichten of statusupdates het meest opvallend waren. Je kunt ook zien hoe hoog de Klout-score van bekende personen is. Barack Obama heeft bijvoorbeeld een Klout-score van 99… (100 is overigens mogelijk)! Hoe ver kom jij?

Trend 4: Zonder online is er geen offline!

Ondanks dat sommige mensen het nog steeds niet willen horen, langzamerhand wordt het zeker de realiteit: zonder online-interactie wordt het offline-leven bijna onmogelijk. Wat gebeurt er als uw werkgever, in het kader van het milieu, enkel nog documenten digitaal verstuurd? Of dat conferenties enkel nog via Skype plaatsvinden? Ook steeds meer winkel sluiten hun deuren om enkel online verder te gaan. De waarheid is dat het zonder online interactie niet meer mogelijk is om met het zakenleven mee te draaien.

We zijn zeer benieuwd, hoe deze trends zich tot het einde van dit jaar verder ontwikkelen. Uiteraard zijn dit maar enkele trends voor de verdere ontwikkeling in 2013, die ons zeer relevant en interessant lijken.

Wat vind jij van deze online trends? Laat het ons weten. Je kunt sowieso ten alle tijden contact met Smartcheck opnemen over al je vragen omtrent online marketing en communicatie. We helpen je graag.

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 januari 25th, 2013|Social media|Reacties uitgeschakeld voor Social Media in 2013 – De toekomst komt eraan!