Vijf tips om meer uit je Youtube-kanaal te halen

Home/Social media/Vijf tips om meer uit je Youtube-kanaal te halen
  • Hoe maak je een goed youtube kanaal

Vijf tips om meer uit je Youtube-kanaal te halen

Sinds de start in 2005 is Youtube uitgegroeid tot de twee na grootste zoekmachine ter wereld! Dagelijkse worden er miljoenen video’s geüpload, waarvan een groot gedeelte voor commerciële doeleinden bestemd is. Veel bedrijven maken gebruik van Youtube om hun producten te promoten, informatie te delen of om een netwerk op te bouwen.

Sinds vorige maand kent Youtube enkele interessante veranderingen. Youtube verandert steeds meer van een upload-website naar een sociaal netwerk, vergelijkbaar met Facebook. Hiervoor introduceerde Youtube de ‘One-channel vormgeving’- dat de nodige overeenkomsten heeft met een bedrijfspagina van Facebook. De nieuwe vormgeving kent vele interessante commerciële mogelijkheden. Hierbij een vijftal tips om meer uit je Youtube kanaal te halen.

1. Zorg voor goede content

Het belangrijkste bij Youtube zijn uiteraard de video’s die je plaats. Bedenk je altijd goed wat het doel is van je video. Is de video het doel op zich of enkel ter ondersteuning (bijvoorbeeld om een video op je website te tonen)? Naast het plaatsen van je promotie of bedrijfsfilm kun je ook video’s plaatsen met: 1) instructies (zoals Philips), 2) uitgebreide uitleg of achtergrond informatie over je producten (zoals de befaamde Apple productvideo’s) of gewoon ter vermaak (het beroemde maar pijnlijke Will it Blend – Ipad).

2. Maak een representatief kanaal

Veel ondernemingen uploaden hun video’s zonder aandacht te besteden aan het kanaal. Een gemiste kans: je wilt natuurlijk dat mensen je video op Youtube tegenkomen en dat ze vervolgens verder klikken naar je website. Je kanaal is daarbij essentieel. Je kunt een kanaal bekijken door op een video op de naam te klikken van degene die de video geplaatst heeft. Bij het ontwerpen van het kanaal dien je op enkele dingend te letten, waaronder:

  1. De omslagfoto (nieuw sinds de One-channel vormgeving): Youtube laat je zien waar deze aan moet voldoen
  2. Een omschrijving van je kanaal: in de oude omgeving was deze omschrijving opvallend aanwezig, nu zit deze ‘verstopt’ onder het knopje ‘over’. Het is echter essentieel om hier een korte en heldere omschrijving van je onderneming te plaatsen.
  3. Links toevoegen: voeg links naar je website en andere sociale netwerken toe. Je wilt het liefste dat degene die je kanaal bekijkt je website bezoekt. Daarom is het zeer belangrijk om een link naar je website te plaatsen op je Youtube-kanaal, en datzelfde geldt voor de andere Social Media kanalan. De links worden weergegeven onder de knop ‘over’, maar ook rechtsonder in de header.

3. Pimp je video’s

Youtube biedt veel mogelijkheden om je geüploade video te ‘pimpen’. Zodra je ingelogd bent op Youtube en een video bekijkt die je zelf geüpload hebt, verschijnt er automatisch onderaan de video een balk waarmee je je video kunt bewerken. Zo kun je: videoinformatie wijzigen, je video verbeteren, muziek toevoegen, aantekeningen toevoegen in de video en ondertiteling toevoegen (dit is zeker interessant als je video in het Nederlands is, maar je ook Duitse of Engelse klanten hebt). Vooral de ‘aantekeningen’ optie is interessant, hiermee kun je tekstballonnen toevoegen, klikbare ‘spotlights’ toevoegen die verwijzen naar je kanaal, een andere video of een afspeellijst.

De balk waarmee video's 'gepimpt' kunnen worden.

De balk waarmee video’s ‘gepimpt’ kunnen worden.

 

4. Spread the word! … or video.

Het grote voordeel van Youtube is dat je de ge-uploade video’s makkelijk in je website of sociaal netwerk kunt plaatsen (ook wel ‘embedden’ genoemd). Dit kun je doen door op een willekeurige Youtube video te klikken op ‘delen’. Hiermee verschijnt een link die je bijvoorbeeld op Facebook kunt delen. Wil je de video op je website plaatsen, klik dan op insluiten. Kopieer de html-code (tekst) en plaats en kopieer deze in je website.
Door je video via meerdere kanalen te delen, vergroot je je bereik en zien meer mensen je boodschap.

Youtube - insluiten (embedden) van video

Door op ‘delen’ te klikken onder een Youtube-video kun je de html-code vinden om de video te ‘embedden’ in je eigen website.

 

4. Zorg dat mensen zich abonneren op je kanaal.

Zoals gezegd, wordt Youtube steeds meer een sociaal netwerk. Dit betekent dat personen en bedrijven, net zoals het liken op Facebook, het volgen op Twitter en Linkedin uw onderneming ook op Youtube kunnen ‘volgen’. Bij Youtube spreekt dan over ‘abonneren’ (subscribe). Abonnees ontvangen automatisch een bericht zodra je een video plaats, ‘leuk vindt’ of een updates plaatst. Het is aan te bevelen om zelf ook een abonnement te nemen op kanalen die je interessant vindt. Je ziet dan automatisch de updates van de kanalen zodra je inlogt op Youtube (of naar de home-pagina gaat, hiervoor hoef je enkel op het Youtube logo te klikken). De nieuwe ‘One-channel’ layout biedt daarnaast ook nog de mogelijkheid een introductievideo voor niet-abonnementhouders te plaatsen. Hier kun je ze overtuigen een abonnement te nemen op je kanaal. Op de help-pagina van Youtube is te zien hoe dit moet.

5. Deel updates

Net zoals bij Facebook, kun je u ook updates (activiteiten) plaatsen op Youtube. Je abonnementhouders zien je bericht dan in de ‘activiteitenweergave’. Het delen van updates zorgt ervoor dat je beter en meer zichtbaar wordt op Youtube. Bovendien kun je hiermee ook je producten/diensten onder de aandacht brengen, al is deze optie vooral bedoeld om het gesprek met je kijkers aan te gaan.

Net zoals bij Facebook als bij Linkedin, kun je nu ook op je Youtube-kanaal updates delen.

Net zoals bij Facebook als bij Linkedin, kun je nu ook op je Youtube-kanaal updates delen.

 

Vergeet overigens ook niet de nodige aandacht te besteden aan de statistieken van je kanaal en je video’s. Deze kun je vinden onder de link youtube.com/analytics (hiervoor dien je ingelogd te zijn). Met de uitgebreide analyse mogelijkheden kun je exact zien hoeveel mensen je kanaal of video bekeken, ‘als leuk gemarkeerd’ of gedeeld heeft. Ook kun je de nodige informatie vinden over de demografische kenmerken van je kijkers. Uiteraard is deze informatie vooral relevant als je de nodige kijker hebt.

 Heb je nog vragen over het gebruikt van Youtube? Of wil je hulp met het effectief inzetten van Youtube voor marketingdoeleinden? Neem dan gerust contact op met één van onze marketingspecialisten. Mocht je nog andere handige Youtube-tips hebben, laat het ons hieronder dan direct weten. 

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 mei 22nd, 2013|Social media|Reacties uitgeschakeld voor Vijf tips om meer uit je Youtube-kanaal te halen