SEO met sociale media: Drie tactieken met concrete tips

Home/Social media/SEO met sociale media: Drie tactieken met concrete tips
  • Drie SEO tactieken voor het verbeteren van je Google ranking

SEO met sociale media: Drie tactieken met concrete tips

Sociale media en SEO? Dat sociale media een belangrijk onderdeel is van je marketingmix, is voor de meeste mensen wel bekend. Velen kennen de voordelen van het inzetten van sociale media profielen voor het versterken van een boodschap in de vorm van video, foto of audio. Wat echter nog minder bekend is, is dat sociale media profielen -mits goed ingezet- ideaal zijn voor het verbeteren van de zoekmachine resultaten. Het verbeteren van deze resultaten staat ook bekend als SEO (Search Engine Optimization, lees hier de meer: SEO Deel 1SEO Deel 2). Dat Social Media en SEO steeds dichter bij elkaar komen en horen, uit zich onder andere met het feit dat Google steeds meer social media experimenten uitvoert met het zoekmachine-algoritme.

Indien je bedrijf zich al bezig houdt met sociale media, dan is het effect nog groter wanneer er ook rekening gehouden wordt met SEO. Middels de onderstaande drie tactieken is het ook voor de website of blog van jouw onderneming/project mogelijk, middels social media profielen de zoekmachine resultaten te verbeteren, om uiteindelijk meer bezoekers te genereren:

SEO Tactiek 1. Sociale media profielen gebruiken voor het genereren van directe links

SEO met sociale media

Zet je sociale media profielen in voor het verbeteren van je Google resultaten

Wanneer je kijkt naar de verschillende externe webpagina’s of digitale infrastructuur die direct of indirect aan jouw website is gekoppeld, dan zijn er dat aardig wat. Van je Twitter, Facebook en Linkedin profiel tot aan het webadres dat je achter liet bij een reactie op een blog van iemand anders. In de SEO wereld heet dit een backlink; een link waardoor de bezoeker na het klikken doorgeleid wordt naar jouw website. Hoe populairder de website met een ‘backlink’, hoe hoger de zoekmachine jouw website waardeert (een Google Pagerank genaamd) in de resultaten plaatst. Je kunt je dus wel voorstellen dat een backlink op een social media kanaal (gezien de miljoenen gebruikers), bijzonder veel effect heeft op de zoekmachineresultaten. Doe maar eens een test met je eigen naam: Wanneer je deze invoert op Google zal hoogstwaarschijnlijk je Facebook, LinkedIn en eventueel je eigen blog in de topresultaten verschijnen.

Wat te doen voor sociale media SEO:

  • Vul social media profielen volledig in met bedrijfs/projectnaam en website-adres. Hiermee is een bezoeker van jouw social media profiel ook een potentiële bezoeker voor je website
  • Vergeet de volgende onderdelen niet:
    • Facebook fanpage
      • Zet alle details onder andere in de ‘about’ box
      • Facebook persoonlijke pagina
      • Vul je ‘werkt bij’ in en link aan je fanpage
      • Volg de overige tips over het optimaliseren van je Facebook Fanpage
    • LinkedIn persoonlijk profiel
      • Onder professional Headlines vul je je keywords en skills in
      • Maak een keyword-gevulde tekst en zet deze in de persoonlijke summary van je profiel. De LinkedIn summary is SEO technisch het belangrijkste onderdeel van alle content van je profiel na je naam en professional headline.
      • Link je Twitter-account
      • Voeg je website toe aan je persoonlijke profiel (bovenaan).
      • Maak een Linkedin Company page aan en vermeld hier de website van je onderneming/project
    • Twitter
      • Vul je bio in
      • Voeg een website toe
  • Zorg dat je teamleden of medewerkers dit ook doen. Hoe meer kwalitatieve links (populaire website waaronder social media platforms) naar je website, hoe meer potentiële bezoekers en hoe hoger je website in de zoekmachine resultaten verschijnt.

SEO Tactiek 2. SERP (Search Engine Results Page) domineren met Social media

Voorbeeld van tweets in resultaten van Google

Tweets opgenomen in de zoekmachine resultaten

Google indexeert de verschillende social media profielen en website middels zogenaamde ‘spiders’. Dit zijn stukjes code die continu door het internet heen gaan om alle websites, documenten en paginas op te slaan op de servers van Google. De resultaten van een Google zoekactie zijn dan ook vaak een paar uur of dagen oud, afhankelijk van de populariteit van de website. Je kunt je wel voorstellen dat een website als nu.nl meerdere malen per dag wordt geïndexeerd.

Maak op ieder populair kanaal dat enigszins van toepassing is voor jou of je onderneming, een profielpagina aan en vul deze in met je gegevens. Een aantal opties zijn:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Slideshare
  • Quora
  • YouTube
  • Google+
  • Deviantart
  • Klout

Wat te doen voor sociale media SEO:

  • Maak een Google maps locatie van je onderneming. Indien je ingeschreven staat bij de Kamer van Koohandel, is er een kans dat jouw onderneming al te vinden is op de Google maps kaart. Indien dit nog niet het geval is, ga dan naar het Google bedrijvencentrum
  • Gebruik keywords die relevant zijn voor jouw onderneming/project waar mogelijk. Hoe meer van dezelfde keywords binnen verschillende websites en profielen (passend bij jouw project/onderneming), hoe hoger Google de kans inschat dat deze zoekwoorden bij je activiteiten horen. Hiermee verhoog je je Google pagerank.
  • Maak gebruik van URL shorteners als bijvoorbeeld Bit.ly:
    • Deze maken een link meer leesbaar en besparen ruimte in een bericht, welke je kunt benutten voor bijvoorbeeld een extra keyword
    • De verkorte link krijgt niet de voordelen van SEO, maar de originele en uiteindelijke url waar de link naartoe leidt.
  • Twitter
    • Tweet links die leiden naar jouw website
    • Maak gebruik van # (hashtags) om onderwerpen te definiëren.
    • De eerste 27-40 karakters van een tweet tellen als de titel voor Google, en wegen dus het meest. Probeer daarom de belangrijkste keywords zo vroeg mogelijk in de tweet te gebruiken
    • Hoe meer volgers, hoe beter je ranking. Niet snel te implementeren, maar wel belangrijk om te weten.
    • Maak gebruik van Twitter directories als:
      • Twitterholic
      • Wefollow
      • Twellow
      • Twittercounter
    • Tweet vaak
    • Geef de foto op je Twitter profiel een keyword-rijke naam
  • Post Facebook berichten:
    • Die leiden naar je website of blog
    • Post vanuit Facebook zelf indien mogelijk. Wanneer je binnen Facebook zelf een link plaatst in een nieuw bericht, heb je de mogelijkheid om de linktekst aan te passen. Daarnaast kun je ook de juiste afbeelding selecteren die automatisch worden weergegeven na het plaatsen van je link.
  • Andermans blogs en posts:
    • Reageer op blogposts en artikelen
  • YouTube:
    • Naast het aanmaken van een eigen profiel is het bij het plaatsen van een video van belang om:
    • Titel, beschrijving en keywords/zoekwoorden toe te voegen
    • Relevante keywords te gebruiken
    • Wanneer je keywords dubbel gebuikt in je titel, is dat positief voor de vindbaarheid
    • Laat een reactie achter op de video nadat je hem geplaatst hebt. Naast het feit dat je hiermee een reactie kunt oproepen van anderen, houd Google van videos met veel interactie en links.
  • Quora:
    • Een relatief onbekend social media kanaal, maar zeer interessant. Een website waar vragen gesteld kunnen worden, welke door andere gebruikers beantwoord kunnen worden. Een zeer rijke bron van kwalitatieve content. Google heeft recentelijk aangegeven steeds meer van de website Quora op te nemen in de zoekmachine resultaten, dus het belang van het gebruik van de website voor SEO doeleinden groeit ook. Indien je Quora wilt inzetten voor SEO doeleinden, stel veel vragen en beantwoord veel vragen van anderen.

SEO Tactiek 3. Genereer brand awareness via social media

Door middel van methode 1 en 2 krijg je veel brand awareness. Dit resulteert in zichtbaarheid (mensen komen jou content en links tegen zonder er actief naar op zoek te gaan) en vindbaarheid (mensen vinden jouw content tijdens het zoeken op basis van specifieke keywords). Wat nu belangrijk is om de spijker op de spreekwoordelijke Google kop te slaan, is het zorgen voor een congruente uitstraling van je social media profielen. Je wilt ervoor zorgen dat je online uitstraling over de verschillende profielen, synchroon gehouden wordt. Dezelfde keywords/zoekwoorden, en dezelfde indruk die achtergelaten wordt op de bezoeker.

Zorg dat je bekend staat voor een aantal specifieke onderwerpen of activiteiten. Hierdoor creëer je een argument voor mensen om je blog, tweets of posts te gaan volgen. Ga daarom voordat je aan de slag gaat na, waarvoor je bekend wilt staan.

Voor mij persoonlijk is dat bijvoorbeeld: Apple, Ondernemerschap, Social Media, Online marketing en productiviteitsverbetering. Door authenticiteit en het aanhouden van consistentie in je online uitingen, krijg je op een gegeven moment mensen die je gaan volgen of je content gaan lezen vanwege dit. Deze mensen, vanaf nu jouw ambassadeurs, zullen naar jou verwijzen op het moment dat iemand het over deze onderwerpen hebben.

Wat te doen voor sociale media SEO:

  • Maak Google het makkelijk al jou profielen te laten matchen. Dit kan onder andere door het aanmaken van een Google Plus account, maar nog makkelijker: houd indien mogelijk dezelfde naam aan voor je profielnamen (twitter, linkedin, blog, etc) en je fanpage facebook.com/bedrijfsnaam. Op deze manier krijgen je social media profielen een nog betere ranking
  • Zorg dat je updates en content plaatst welke andere mensen goed uit laten zien. Stel jij plaatst een tweet. Wanneer deze tweet bij een retweet een ander persoon in een goed daglicht zet ten opzichte van zijn of haar volgers, dan is dit een kenmerk van een goede tweet. Bijkomend voordeel is dat een retweet van een link naar bijvoorbeeld jouw website in dat geval hoog wordt beoordeeld door Google, gezien de vele verwijzingen.
  • Zorg dat je in je life aanwezigheid ook je social media kanalen promoot. Dit valt onder de categorie ‘low hanging fruit’. De mensen die je gaan volgen naar aanleiding van een column dat je geschreven hebt of een workshop/training die je ergens gegeven hebt, zijn vaak het meest loyaal.

Heb jij nog meer tips om sociale media profielen in te zetten voor SEO en het verbeteren van je Google ranking? Deel ze met ons!

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 augustus 10th, 2012|Social media|1 Comment