Smartcheck aangemeld voor MKB innovatie top 100

Smartcheck is dit jaar aangemeld voor de innovatie top 100. Lees hieronder het interview/persbericht:

De ondernemers Marc Bartels en Roger Heijsters liepen elkaar in april 2010 tegen het lijf tijdens een workshop van Syntens over social media. Een zodanig inspirerende dag dat ze vlak erna samen een bedrijf oprichtten, Smartcheck. Een communicatiebureau dat bedrijven helpt om Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook, Youtube, forums en blogs strategisch in te zetten als marketinginstrument.

Roger Heijsters is expert op het gebied van social media en als zodanig in oktober vorig jaar toegelaten tot het exclusieve mondiale Sandbox-netwerk waar uitsluitend personen deel van uitmaken die op jonge leeftijd al het verschil weten te maken. Bartels verkocht zijn succesvolle keten van verf- en behangwinkels en voorziet sindsdien alweer zo’n vijftien jaar bedrijven van organisatieadvies. Omdat hij in zoveel bedrijfskeukens heeft gekeken, is hij de man die in staat is bedrijven te helpen een mentale omslag te maken.

A-sociale media
Midden 2010 vond in de VS een mijlpaal plaats: voor het eerst spendeerden meer mensen hun tijd op internet dan voor de televisie. De Superbowl – van oudsher hét reclame-evenement van het jaar – had te kampen met maar liefst een derde minder reclame inkomsten. “Een duidelijker signaal dat het tijd is oude manieren te herzien, is er niet”, concludeert Marc Bartels. “Goedbeschouwd zou je de oude media kunnen bestempelen als a-sociale media. Het draait slechts om eenzijdig denken. Eenzijdig zenden. We worden bestookt met een bombardement aan boodschappen waar we niet om gevraagd hebben. Boodschappen met eindeloze herhaling om er maar voor te zorgen dat aan het einde rit toch nog bulkje van de doelgroep ‘getroffen’ is. Bovendien zijn de marktonderzoeken die nodig zijn om te weten te komen wie de klant eigenlijk is en wat hem beweegt, peperduur. Op internet kun je gewoon rechtstreeks aan de klant vragen wat hij ergens van vindt.”

Eén-op-één
“Veel ondernemers en leidinggevenden zijn zelf wel actief op Facebook of Twitter, maar die instrumenten goed doordacht inzetten om met hun klanten te communiceren, is een heel ander verhaal. Bartels: “Alleen organisaties die volledig transparant willen en kunnen werken, moeten zich op dit vlak begeven. Alle schotten tussen zender en ontvanger vallen immers weg. Dit is één-op-één communicatie. Als iemand op een forum iets over jouw product te melden heeft, sta je voor de vraag: ga ik hierop reageren of maak ik de bewuste keuze dat niet te doen. Dit is zo’n siutatie waarbij wij de klant helpen om de juiste keuzes te maken. Als je niet reageert, kan dat gevolgen hebben voor je reputatie. Impulsief reageren kan ook schadelijk zijn. Een reactie geven moet dus met beleid gebeuren. Blijf in ieder geval eerlijk. Op internet wordt elke vorm van oneerlijkheid genadeloos afgestraft. Als een producent valse beloftes heeft gemaakt over bijvoorbeeld zijn productiemethodes, dan gaat dat de hele wereld rond. Omgekeerd geldt: als je transparant bent, gaat dat óók de hele wereld rond. Daarom is social mediamanagement uiteindelijk een organisatievraagstuk, wat helemaal terugvoert naar de bedrijfsidentiteit.”

Pro-actief
Drijvende kracht achter de social media workshops bij Syntens is Jeroen Wilmes, tevens sparringpartner bij de oprichting van Smartcheck. “Naast het het reactieve gebruik, kunnen diezelfde internetkanalen ook pro-actief inzgezet worden. Als het een ondernemer lukt om elke dag zijn expertise en autoriteit uit te dragen op forums, via een blog of Twitter, kan hij in de loop der tijd een solide reputatie opbouwen. Personen die deelnemen aan het blog zeggen het woord weer voort. Of dit nu followers, connections of friends genoemd worden, het zijn allemaal nieuwe synoniemen voor het begrip ‘potentiële klant’. Dat is strategische marketingcommunicatie nieuwe stijl, die leidt tot meer leads, meer klanten en een betere klantenbinding.”

Smartcheck is nog geen jaar oud, maar heeft al een aanzienlijke klantenportefeuille, waaronder bouwbedrijven, grote accountantskantoren en makelaars. Daarnaast zijn ze in gesprek met Cap Gemini en Ordina over diverse pilot-projecten, waaronder ook voor het UWV. Het bedrijf telt veertien werknemers. Kantoren zijn er in Maastricht en Venlo, maar uiteraard zijn ze overal op de wereld te volgen via Twitter, Facebook en Hyves.

By | 2017-06-27T10:34:06+00:00 februari 18th, 2011|Social media|4 Comments