Saaiheid is ten dode opgeschreven – Tijd voor content quality

De sociale media creëren zeldzame kansen. In alle euforie zouden we bijna vergeten dat succes staat of valt met een enkel onderdeel.
Content.
Er is een opvallende overeenkomst tussen relaties binnen de sociale media en die in het echte leven. Het moet interessant blijven voor beide zijden. Heb je in een huwelijk weinig te bieden dan kun je wachten tot je een echtscheidingsadvocaat aan de lijn krijgt.
Ook binnen de sociale media moet je een relatie interessant houden. Je staat open voor de content van de ander en je stelt er veel tegenover. Dat kan zijn: informatie, amusement of mengvormen. Denk aan tekst, filmpjes, fotografie of cartoons. Wat in het echte leven werkt, doet dat vaak ook binnen de sociale media. Je kunt een cadeautje geven (via een wedstrijd), je kunt flirten (via een model)  en nog veel meer (#askSmartcheck).
Er is ook een wezenlijk verschil. Verbintenissen binnen de sociale media zijn dun; dat is misschien wel de enige achilleshiel. Er zijn geen huwelijkse papieren, geen contract, geen abonnement. Alles hangt aan elkaar via technische verbindingen die met een muisklik doorgesneden kunnen worden. Zelfs tieners in een discotheek op Ibiza hebben meer moeite om een relatie te verbreken.
Daarmee wordt saaiheid binnen de sociale media aanzienlijk sneller bestraft dan in het echte leven. Zeker in de toekomst als het aantal relaties zo groot is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dan komt het moment vanzelf dat je een uurtje vrijmaakt om flink te saneren in je relaties. Wat interessant is, zal blijven. Voor anderen resteert vergetelheid.
Het toekomstperspectief is fascinerend. Een bedrijf koopt straks mijn aandacht niet meer met een advertentiepagina naast een interessant tijdschriftartikel; het bedrijf moet zelf interessant zijn in een post op Facebook. Die beweging is al enige tijd aan de gang in de marketing, maar de sociale media gaan dit aanzienlijk versnellen.
Maar hoe doe je dat nou? Interessant blijven. Een paar kerntips voor teksten, die William Zinnser in de jaren zestig al op papier zette maar nu actueler zijn dan ooit.
1. Schrap alle overbodige woorden (zijn er vaak schrikbarend veel).
2. Beperk je tot een boodschap.
3. Vertel vanuit het perspectief van je doelgroep.
4. Varieer in de vorm van je teksten.
5. Wees kort van stof (zeker binnen de sociale media).
6. #askSmartcheck (ook voor fotografie, film, cartoons).
Ruud Linssen, chief editor Smartcheck
By | 2017-06-27T10:34:06+00:00 december 6th, 2010|Social media|Reacties uitgeschakeld voor Saaiheid is ten dode opgeschreven – Tijd voor content quality