DE Social media trends voor 2012 – deel 1

Home/Social media/DE Social media trends voor 2012 – deel 1

DE Social media trends voor 2012 – deel 1

Aan het eind van elk jaar blikken we terug op de gebeurtenissen van afgelopen jaar. Dit wordt gebruikt om  de trends voor het komende jaar te voorspellen. Deze blog serie gaat over de social media trends voor 2012. In drie delen komt er een selectie van opmerkelijke trends voorbij.

 

1. Social media marketing verdwijnt
Social media gaat een integraal onderdeel worden als gaat om het promoten van onze business. Dit maakt sociale media een onderdeel van de marketing en het zal niet meer een aparte activiteit zijn. Net als optimaliseren van zoekwoorden of e-mail marketing, zal social media slechts een tool zijn uit de vele mogelijkheden van de marketing.

2. Social media helpdesk
De integratie van sociale media zal er toe leiden dat mensen hun klachten uiten waar ze zelf willen. Sociale media-integratie laat een deel van die problemen over aan de community. Toch moeten bedrijven voorkomen dat social media kanalen de nieuwe helpdesk worden.

3. Jouw social media footprint zal groeien
Muziek, tv-shows, check-ins, aankopen worden automatisch geplaatst op social media sites. We laten online een spoor achter van onze activiteiten. Altijd verbonden, altijd delen! Als je niet deelt, doen je vrienden het wel. Sommigen twijfelen vanwege privacy issues, maar de meeste mensen zullen dit voor lief nemen.

4. Social media invloed zal leiden tot meer verkopen
Social media integratie maak het mogelijk voor klanten om gebruikers adviezen te krijgen alvorens de aankoop te doen. Social commerce is niet de webshop op Facebook. Het is een gemeenschappelijk digitaal bezit waar mensen hun beslissing maken op basis van marketing gegevens van het merk aangevuld met feedback van bestaande klanten in de vorm van ratings, recensies en opmerkingen.

5. Facebook bereikt 1 miljard gebruikers
De populairiteit van Facebook lijkt ook in 2012 onstuitbaar. Ontzettend veel bedrijven combineren hun diensten met de mogelijkheden van Facebook. Onder jongeren is Facebook inmiddels een belangrijkere nieuwsbron dan de krant en er zijn steeds meer bedrijven die de timelines van Facebook uitlezen op zoek naar sollicitanten en het verifiëren van schadeclaims. In 2012 zal Facebook meer dan 1 miljard gebruikers hebben.

6. Social commerce op mobiele apparaten
We gaan een nieuw tijdperk tegemoet in de e-commerce, waarbij direct kopen via een Facebook-account tot de mogelijkheden behoort. Met de verspreiding van mobiele platforms wordt social commerce steeds populairder. Facebook’s Open Graph laat je ook rechtstreeks aankopen doen met Facebook credits gebaseerd op aanbevelingen van jouw vrienden.

7. Social CRM maakt opmars in grotere organisaties
Sociale gegevens zullen worden toegevoegd aan de customer relationship management (CRM)-systemen om trends in de  voorkeuren van klanten te vinden. Het doel is om met de klant een dialoog aan te gaan en waarde te creëren door de band met het merk te versterken. Als merken de  controle verliezen van online interactie zal social CRM hen helpen reageren en voorspellen hoe de gesprekken plaatsvinden. Bevindingen van IBM laten zien dat in de komende drie tot vijf jaar, 81% van de bedrijven plan zijn om zich te concentreren op de customer analytics en CRM-oplossingen.

8. Social media budgetten zullen groeien
De meeste bedrijven zullen hun social media budgetten verhogen. Dit omvat interne uitgaven en het uitbesteden van diensten. Deel van de investeringen wordt gebruikt om eigen sociale aanwezigheid te stimuleren door middel van blogs en product reviews. De rest gaat naar externe sites zoals Facebook.

9. Social media advertising zal groeien
Social media kanalen zijn zelf ook uit op winst. Facebook, LinkedIn, Twitter en anderen social media kanalen zijn op zoek naar manieren om meer marketing boodschappen weer te geven aan hun gebruikers. Dit zal de budgetten gewijd aan de social media reclame verhogen.

Wat denk jij dat er zal gebeuren in 2012 online? Laat het ons weten!

In het volgende deel meer social media trends!

By | 2017-06-27T10:34:05+00:00 december 19th, 2011|Social media|Reacties uitgeschakeld voor DE Social media trends voor 2012 – deel 1