5 tips voor een e-mail nieuwsbrief

Ontvang je nog niet de Smartcheck nieuwsbrief? Vul dan hiernaast je e-mailadres in!

Een e-mail nieuwsbrief is een goede manier om geïnteresseerden van je onderneming op de hoogte te houden van alles wat jouw onderneming bezighoudt. Helaas zijn er veel ondernemingen die de waarde van een goede nieuwsbrief niet inzien. Een nieuwsbrief, de naam zegt het al, moet vooral interessant nieuws bevatten en geen commerciële verkooppraat. Hierbij 5 tips om een goede e-mail nieuwsbrief op te stellen:

  1. Verzend e-mails volgens een vast tijdschema. Wanneer je e-mails op een regelmatige basis stuurt, creëer je een patroon waarmee je lezers vertrouwd raken. Het is wel belangrijk om eerst uit te zoeken hoe vaak je een e-mail nieuwsbrief moet verzenden. Wanneer je te weinig e-mail nieuwsbrieven verstuurt, stijgt de kans dat lezers je vergeten. Aan de andere kant, wanneer je te vaak e-mails verstuurt heb je kans dat je lezers zich gaan irriteren. Het is daarom van belang om voor jezelf een goede middenweg te vinden.
  2. Wees persoonlijk! Behandel lezers als vrienden en spreek ze, indien mogelijk, aan met hun naam. Want wie wel er nu aangesproken worden met: ‘geachte abonnee’ of simpelweg ‘hallo lezer’? Door een onpersoonlijke aanhef voelen mensen zich niet meer dan een nummertje in de massa. Door de persoonlijke benadering voelen lezers zich gewaardeerd en zul je zien dat veel meermensen hun e-mail openmaken en/of doorlezen. Natuurlijk hoef je niet zelf iedere keer de naam van de abonnee in te tikken. Elk goede e-mailmarketingsysteem heeft een mogelijkheid om gebruikers bij hun naam aan te spreken met behulp van een tag zoals bijvoorbeeld [gebruikersnaam]. Controleer de service die je gebruikt voor specifieke instructies.
  3. Gebruik altijd een dubbel opt-in abonnement systeem. Wanneer een lezer zich aanmeldt voor jouw e-mail nieuwsbrief, stuur ze dan gelijk een bevestigings e-mail. Zodra ze het abonnement bevestigen, kun je ze toevoegen aan jouw e-maillijst. Hiermee voorkom je dat mensen ten onrechte jouw e-mailnieusbrief ontvangen terwijl zij dit niet op prijs stellen. Dit voorkomt ook dat je per ongeluk mensen aan de lijst toevoegt, die een verkeerd of nep e-mailadres hebben doorgegeven.
  4. Koop nooit een e-mail lijst! De snelste manier om op de zwarte lijst te komen, is door het kopen van een e-maillijst. Wanneer je dit doet, zullen jouw e-mails regelmatig als spam worden gemarkeerd. Hierdoor zal ook je afleveringspercentage dalen. Verder weigeren de meeste e-mail verzendingsdiensten ook je e-mails te verzenden, als je de e-maillijstgekocht hebt.
  5. Bied nieuwe abonnees voordelen aan. Een van de beste manieren om je e-maillijst op te bouwen, is het geven van een extra bonus aan nieuwe abonnees. Bijvoorbeeld een gratis e-book of een kortingsbon. Zorg er voor dat je hierbij gebruik maakt van de dubbel opt-in dienst, zodat mensen je niet voorzien met valse informatie.

Succes!

By | 2011-08-15T16:41:35+00:00 augustus 15th, 2011|Social media|1 Comment