Speel in op het zoekgedrag van internetters! – SEO #2

Home/SEO/Speel in op het zoekgedrag van internetters! – SEO #2

Speel in op het zoekgedrag van internetters! – SEO #2

Wanneer mensen online op zoek zijn naar een product of service, maken  zij meestal gebruik van hun favoriete zoekmachine. Na het invoeren van relevante zoektermen verschijnt er binnen een seconde relevante zoekresultaten. Welke zoekresultaten er verschijnen zijn enerzijds afhankelijk van de inzet van jouw SEO en anderzijds afhankelijk van de zoeker. In de vorige blogpost besteedde ik aandacht aan het verbeteren van de vindbaarheid van een website, om zo meer bezoekers te trekken. Dit keer gaat het blog over het inspelen op het zoekgedrag van internetters

Het zoekproces

Voor het juist inzetten van zoekmachines is het belangrijk om te weten hoe mensen jouw website vinden op het internet. Vaak zijn alleen de eerste resultaten van de zoekmachine interessant voor de zoeker. Iedereen zoekt volgens de volgende stappen:

  1. Zoekmachine kiezen.
  2. Zoekterm(en) typen.
  3. Resultaten bekijken.
  4. Doorklikken.
  5. Actie ondernemen.

Voor de eigenaar van de website is de zoektocht pas geslaagd als er actie ondernomen is. In elke fase van het zoekproces kan de zoeker afvallen. Zoals hierboven beschreven is het zoeken een lineair proces. Vaak blijkt het in de praktijk echter anders te gaan. Mensen klikken door en typen nieuwe zoekwoorden in. Hierdoor komen zij niet op jouw website terecht omdat een andere website er interessanter uitziet.

De gouden driehoek

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Uit het bovenstaande plaatje is af te leiden dat de zoekresultaten in de toppositie het meest bekeken worden door de zoeker (rode en oranje vak). Bij dit onderzoek is gelet op de oogbewegingen van zoekers. Hierbij bleek sprake te zijn van een opvallend patroon wanneer de zoeker de topposities in de zoekresultaten scande. Zoekers keken in eerste instantie langs de volledige linkerzijde van het scherm, waar de reguliere zoekresultaten vermeld staan, en scanden vervolgens de rechterzijde.

De onderzoekers noemden dit “de gouden driehoek”. Deze driehoek bestaat uit de eerste drie tot vier topposities. Dit gedeelte werd door 100% van de onderzochte zoekers bekeken. Uit onderzoek blijkt tevens dat een toppositie in de reguliere zoekresultaten van de zoekmachines nog altijd de voorkeur heeft boven de betaalde advertenties aan de rechterkant. Deze advertenties vallen buiten “de gouden driehoek” en worden nauwelijks gezien.

Algemeen kan geconcludeerd worden dat:

  • Zoekers onderscheid maken tussen reguliere en gesponsorde zoekresultaten.
  • Zoekers soms onbewust de gesponsorde resultaten mijden.
  • Zoekers veel tijd besteden aan de bovenste drie of vier zoekresultaten
  • Zoekers veel minder aandacht besteden aan resultaten waarvoor ze omlaag moeten schuiven of op verdere pagina’s staan.

In de derde blogpost ga ik het hebben over “Het zoeken op Google”. Hierbij wordt ingegaan op het de verschillende tools die Google aanbiedt om het zoeken te vereenvoudigen.

Wanneer mensen online op zoek zijn naar een product of service, maken  zij meestal gebruik van hun favoriete zoekmachine. Na het invoeren van relevante zoektermen verschijnt er binnen een seconde relevante zoekresultaten. Welke zoekresultaten er verschijnen zijn enerzijds afhankelijk van de inzet van jouw SEO en anderzijds afhankelijk van de zoeker. In de vorige blogpost besteedde ik aandacht aan het verbeteren van de vindbaarheid van een website, om zo meer bezoekers te trekken. Dit keer gaat het blog over het inspelen op het zoekgedrag van internetters

Het zoekproces

Voor het juist inzetten van zoekmachines is het belangrijk om te weten hoe mensen jouw website vinden op het internet. Vaak zijn alleen de eerste resultaten van de zoekmachine interessant voor de zoeker. Iedereen zoekt volgens de volgende stappen:

  1. Zoekmachine kiezen.
  2. Zoekterm(en) typen.
  3. Resultaten bekijken.
  4. Doorklikken.
  5. Actie ondernemen.

Voor de eigenaar van de website is de zoektocht pas geslaagd als er actie ondernomen is. In elke fase van het zoekproces kan de zoeker afvallen. Zoals hierboven beschreven is het zoeken een lineair proces. Vaak blijkt het in de praktijk echter anders te gaan. Mensen klikken door en typen nieuwe zoekwoorden in. Hierdoor komen zij niet op jouw website terecht omdat een andere website er interessanter uitziet.

De gouden driehoek

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Uit het bovenstaande plaatje is af te leiden dat de zoekresultaten in de toppositie het meest bekeken worden door de zoeker (rode en oranje vak). Bij dit onderzoek is gelet op de oogbewegingen van zoekers. Hierbij bleek sprake te zijn van een opvallend patroon wanneer de zoeker de topposities in de zoekresultaten scande. Zoekers keken in eerste instantie langs de volledige linkerzijde van het scherm, waar de reguliere zoekresultaten vermeld staan, en scanden vervolgens de rechterzijde.

De onderzoekers noemden dit “de gouden driehoek”. Deze driehoek bestaat uit de eerste drie tot vier topposities. Dit gedeelte werd door 100% van de onderzochte zoekers bekeken. Uit onderzoek blijkt tevens dat een toppositie in de reguliere zoekresultaten van de zoekmachines nog altijd de voorkeur heeft boven de betaalde advertenties aan de rechterkant. Deze advertenties vallen buiten “de gouden driehoek” en worden nauwelijks gezien.

Algemeen kan geconcludeerd worden dat:

  • Zoekers onderscheid maken tussen reguliere en gesponsorde zoekresultaten.
  • Zoekers soms onbewust de gesponsorde resultaten mijden.
  • Zoekers veel tijd besteden aan de bovenste drie of vier zoekresultaten
  • Zoekers veel minder aandacht besteden aan resultaten waarvoor ze omlaag moeten schuiven of op verdere pagina’s staan.

In de derde blogpost ga ik het hebben over “Het zoeken op Google”. Hierbij wordt ingegaan op het de verschillende tools die Google aanbiedt om het zoeken te vereenvoudigen.

Wanneer mensen online op zoek zijn naar een product of service, maken  zij meestal gebruik van hun favoriete zoekmachine. Na het invoeren van relevante zoektermen verschijnt er binnen een seconde relevante zoekresultaten. Welke zoekresultaten er verschijnen zijn enerzijds afhankelijk van de inzet van jouw SEO en anderzijds afhankelijk van de zoeker. In de vorige blogpost besteedde ik aandacht aan het verbeteren van de vindbaarheid van een website, om zo meer bezoekers te trekken. Dit keer gaat het blog over het inspelen op het zoekgedrag van internetters

Het zoekproces

Voor het juist inzetten van zoekmachines is het belangrijk om te weten hoe mensen jouw website vinden op het internet. Vaak zijn alleen de eerste resultaten van de zoekmachine interessant voor de zoeker. Iedereen zoekt volgens de volgende stappen:

  1. Zoekmachine kiezen.
  2. Zoekterm(en) typen.
  3. Resultaten bekijken.
  4. Doorklikken.
  5. Actie ondernemen.

Voor de eigenaar van de website is de zoektocht pas geslaagd als er actie ondernomen is. In elke fase van het zoekproces kan de zoeker afvallen. Zoals hierboven beschreven is het zoeken een lineair proces. Vaak blijkt het in de praktijk echter anders te gaan. Mensen klikken door en typen nieuwe zoekwoorden in. Hierdoor komen zij niet op jouw website terecht omdat een andere website er interessanter uitziet.

De gouden driehoek

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Door het bestuderen van oog- en muisbewegingen kan men onderzoeken welke delen van een zoekresultaat het best zichtbaar zijn voor gebruikers. Dit wordt ook wel eyetracking-onderzoek genoemd. Dergelijk onderzoek wordt ook veel voor gebruiksvriendelijkheid van websites gebruikt.

Uit het bovenstaande plaatje is af te leiden dat de zoekresultaten in de toppositie het meest bekeken worden door de zoeker (rode en oranje vak). Bij dit onderzoek is gelet op de oogbewegingen van zoekers. Hierbij bleek sprake te zijn van een opvallend patroon wanneer de zoeker de topposities in de zoekresultaten scande. Zoekers keken in eerste instantie langs de volledige linkerzijde van het scherm, waar de reguliere zoekresultaten vermeld staan, en scanden vervolgens de rechterzijde.

De onderzoekers noemden dit “de gouden driehoek”. Deze driehoek bestaat uit de eerste drie tot vier topposities. Dit gedeelte werd door 100% van de onderzochte zoekers bekeken. Uit onderzoek blijkt tevens dat een toppositie in de reguliere zoekresultaten van de zoekmachines nog altijd de voorkeur heeft boven de betaalde advertenties aan de rechterkant. Deze advertenties vallen buiten “de gouden driehoek” en worden nauwelijks gezien.

Algemeen kan geconcludeerd worden dat:

  • Zoekers onderscheid maken tussen reguliere en gesponsorde zoekresultaten.
  • Zoekers soms onbewust de gesponsorde resultaten mijden.
  • Zoekers veel tijd besteden aan de bovenste drie of vier zoekresultaten
  • Zoekers veel minder aandacht besteden aan resultaten waarvoor ze omlaag moeten schuiven of op verdere pagina’s staan.

In de derde blogpost ga ik het hebben over “Het zoeken op Google”. Hierbij wordt ingegaan op het de verschillende tools die Google aanbiedt om het zoeken te vereenvoudigen.

By | 2017-06-27T10:34:05+00:00 november 7th, 2011|SEO|Reacties uitgeschakeld voor Speel in op het zoekgedrag van internetters! – SEO #2