Meer doen met online marketing in minder tijd: tips en trucs

/, Social media/Meer doen met online marketing in minder tijd: tips en trucs

Meer doen met online marketing in minder tijd: tips en trucs

Afgelopen maand hebben we verschillende online marketing trainingen gegeven aan ondernemers uit de gastvrijheidsbranche. In deze trainingen brachten we de deelnemers op de hoogte van de werking van online marketing en hoe ze de verschillende onderdelen hiervan praktisch zouden kunnen inzetten voor hun eigen onderneming. Wat vaak naar voren kwam in reacties van de deelnemers was dat ze het veel te druk hadden om veel tijd te besteden aan online marketing, terwijl ze het eigenlijk wel graag wilden. Dit is een probleem wat herkenbaar is voor veel bedrijven.

Tijdens de trainingen hebben we de deelnemers tips en trucs gegeven om met minder tijd meer te kunnen doen op het gebied van online marketing. Deze tips willen we graag met jullie delen in dit blog.

1. Plannen.

Bedenk onderwerpen/gebeurtenissen die door het jaar heen relevant zijn voor jouw bedrijf om iets mee te gaan doen. Voor een kledingzaak zijn dit bijvoorbeeld de momenten dat de oude collectie plaats maakt voor de nieuwe, of de start van de opruiming. Je kunt zo je acties, aanbiedingen of andere informatie die je wilt delen alvast op een rijtje zetten. Let er wel op dat je niet alleen reclame boodschappen deelt. Probeer je in te leven in je klant en wat hij/zij zou willen lezen. Zo’n jaaroverzicht kun je gebruiken als leidraad voor je (online) marketing activiteiten. Zo hoef je niet steeds ad hoc nieuwe dingen te bedenken, maar grijp je terug op je planning. Een planning geeft je rust en structuur.

2. Maak gebruik van handige tools:

– Social media management tools:

Een social media management tool is een tool die je kunt inzetten om je social media kanalen eenvoudig te beheren. Social media management tools zijn handig in gebruik en vaak gratis of tegen lage maandelijkse kosten via het web te downloaden. Smartcheck gebruikt zelf Hootsuite, en we zijn hier heel tevreden over. Wanneer je veel gebruik maakt van social media, maar hier niet veel tijd aan wilt/kunt besteden is een social media management tool de ideale oplossing. Wat kun je nu met zo’n tool?

Hootsuite Smartcheck

– Overzicht over al je social media accounts in één oogopslag: je kunt al je social media profielen toevoegen aan de tool, en zo al je accounts bekijken zonder dat je hiervoor telkens moet inloggen op de aparte accounts.
– Vanuit één locatie je berichten sturen die op de verschillende accounts geplaatst worden: Je kunt zo berichten met 1 klik op alle kanalen plaatsen.
– Inplannen van berichten: Plan je berichten een week, een maand of zelfs langer vooruit. Dit sluit aan bij het stukje over plannen wat eerder in dit blog beschreven werd. Je kunt zo structuur aanbrengen in je social media werkzaamheden, en hoeft er niet meer continu mee bezig te zijn.
– Analyse en optimalisatie: veel social media management tools hebben een optie om data te analyseren. Je kunt hier dan automatisch een rapport laten aanmaken waarin informatie staat over bijvoorbeeld het aantal retweets of likes van je berichten.

– Google Alerts:

Google-Alerts-Logo

Je wilt natuurlijk weten wat mensen op internet over jouw bedrijf schrijven. Er kunnen zowel positieve als negatieve dingen over je bedrijf geschreven worden, en het is zeer belangrijk om dit te monitoren. Wanneer mensen bijvoorbeeld ergens een review schrijven over jouw bedrijf, is het altijd goed om te reageren. Of dit nu een negatieve of positieve review is, mensen willen het gevoel hebben dat ze gehoord worden.
Maar hoe vind je alles wat er over je bedrijf wordt geschreven? Handmatig zoeken kost erg veel tijd, maar gelukkig is hier een handige tool voor: Google Alerts. Via Google Alerts kun je meldingen krijgen wanneer Google de zoekwoorden vindt die jij hebt ingesteld. Wanneer je dus je bedrijfsnaam als zoekwoord instelt, blijf je automatisch op de hoogte van alles wat er over je bedrijf wordt geschreven. De meldingen kun je ontvangen via e-mail, maar ook via een RSS-feed die je weer aan je Hootsuite account kunt toevoegen.

– Dropbox:

Dropbox_Logo1

Dropbox is een tool die niet alleen handig is voor online marketing zaken, maar voor je hele bedrijfsvoering. Met Dropbox kun je je bestanden online opslaan, synchroniseren met verschillende computers en mobiele apparaten, en delen met je collega’s/team. Zie het als een online harde schijf, waar je altijd en overal toegang tot hebt. Zo voorkom je het op en neer sturen van e-mails met bijlagen en het uren zoeken in je mail naar het juiste document. Iedereen heeft altijd en overal toegang tot alle bestanden, en zo kun je veel efficiënter samenwerken.

Wij hopen dat we je met deze tips en trucs een stapje verder hebben geholpen en dat je hierdoor efficiënter om kunnen gaan met social media en online marketing. Wil je hier nog meer over weten neem dan gerust contact met ons op of volg ons via onze website of op Facebook.

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 april 25th, 2013|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Meer doen met online marketing in minder tijd: tips en trucs