Verhoog je conversie door middel van A/B-testing!

Home/Marketing algemeen/Verhoog je conversie door middel van A/B-testing!

Verhoog je conversie door middel van A/B-testing!

Elke ondernemer wil op zijn website een zo hoog mogelijke conversie. Wat een conversie precies is, is afhankelijk van het doel van je website. Dit kan variëren van een inschrijving voor de nieuwsbrief tot het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop. Om conversies te verhogen is het verstandig om continu te testen met verschillende teksten, kleuren en lay-outs op je website. Wat converteert het bsete? Maar hoe kun je zo’n test nu makkelijk doen? Meestal worden beslissingen over teksten, kleuren en lay-outs gemaakt op ‘onderbuikgevoel’, maar als je je online conversie echt wil verbeteren moet je aan de slag met A/B-testing. Hier wordt veel over gesproken, maar wat is het nu precies? A/B-testing is een marktonderzoekmethode waarbij 2 varianten met elkaar worden vergeleken om te zien welke variant een hogere conversie oplevert.

Hoe werkt het?

Neem bijvoorbeeld een pagina op je website, waar het doel is dat men zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Op de huidige pagina valt het aantal nieuwsbrief inschrijvingen je tegen, en je wilt deze pagina dus aanpassen, maar hoe? Misschien wil je gaan testen met een andere kleur achtergrond of een andere tekst. Met A/B testing behoud je de originele pagina en maak je tegelijkertijd een aangepaste versie. De ene helft van je bezoekers krijgt de originele pagina te zien, en de andere helft de aangepaste versie. De pagina die de meeste conversies oplevert, is het meest effectief en kun je behouden! Zo simpel is het. Een gemakkelijke (en gratis) tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Website Optimizer.

Voordelen

Het meest voor de hand liggende voordeel van A/b testing is het feit dat het heel simpel is en de uitkomst is heel duidelijk. Je kunt heel doelgericht testen: net die kleine aanpassingen kunnen het verschil maken.Ten tweede weet de bezoeker van de website niet dat hij meedoet aan een onderzoek. Het gedrag wordt dus niet beïnvloedt, maar de bezoeker functioneert in een ‘natuurlijke omgeving’ en zal zich niet bewust ‘anders’ gedragen. Je krijgt dus het eerlijke oordeel van de bezoeker, in plaats van je eigen ‘onderbuikgevoel’.

Meer weten over wat de mogelijkheden zijn om dit in te zetten voor jouw website? Neem dan contact op met een van onze specialisten!

By | 2014-07-22T14:21:29+00:00 augustus 5th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Verhoog je conversie door middel van A/B-testing!