• Online Reputatie

Vergeet je Online reputatie niet!

Offline zijn alle marketeers maar met een ding bezig; de reputatie van het merk of bedrijf waarvoor ze werken. Helaas wordt daarbij vaak vergeten dat klanten eerst gegevens over een bedrijf moeten opzoeken. En waar zoeken potentiële klanten deze eerste gegevens? Juist… Via het Internet!

Online imago

Online wordt de eerste indruk en dus het imago van je bedrijf in de ogen van de klant gevormd. Als klanten opzoek gaan naar een nieuw product van je bedrijf en er in de zoekresultaten boven je eigen pagina een negatieve recensie staat, dan heeft dit grote invloed op de online reputatie van je bedrijf. Een manier om dit probleem op te lossen is om in te gaan op de negatieve recensie en met een passende oplossing te komen. Of door te adverteren via Google Adwords en als zoekresultaat boven de negatieve recensie te komen.

Contactgegevens

Een andere reden waarom potentiële klanten je bedrijf online opzoeken is om contactgegevens te achterhalen. Een groot gedeelte van de zoekopdrachten naar bedrijven hebben namelijk te maken met de contactgegevens van een bedrijf, denk hierbij aan de openingstijden, adresgegevens, routebeschrijving en telefoonnummer. Als deze gegevens niet duidelijk te vinden zijn op de website of als een routebeschrijving niet direct op Google Maps zichtbaar is dan zorgt dit veelal voor een negatieve eerste indruk. Hierdoor zullen potentiële klanten eerder afhaken en overstappen op een alternatief waar deze gegevens wel vindbaar zijn. Ook wanneer een telefoonnummer op mobiel niet direct klikbaar is heeft dit invloed op de online reputatie van je bedrijf.

Concurrenten

Het is voor concurrenten mogelijk om mee te liften op jouw uitstekende online reputatie. Wanneer een bedrijf een standaardnaam heeft waar geen patent op rust, is het voor de concurrent mogelijk om te adverteren op jouw bedrijfsnaam en komt hij of zij dus boven jou organische zoekresultaten te staan. Hierdoor kunnen concurrenten potentiële klanten bij je weghalen, die eigenlijk op jouw goede reputatie meeliften.

Een voorbeeld hiervan zie je hieronder van laptopshop.nl

Voorbeeld Laptopsho

Sociale media

Een relatief eenvoudige manier om de online reputatie positief te beïnvloeden is door actief gebruik te maken van de verschillende sociale media kanalen. Door positieve nieuwsberichten en/of klantervaringen te delen op de verschillende kanalen beïnvloed je het imago bij je potentiële klanten op een positieve manier.

Ben je benieuwd hoe de online reputatie van jouw bedrijf ervoor staat en wat je kan doen om je bedrijf in te richten zodat deze online strategie wordt meegenomen in de algehele bedrijfsvoering? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

 

By | 2017-06-27T10:33:59+00:00 juli 16th, 2015|Marketing algemeen, Reputatie en imago, Website optimalisatie|Reacties uitgeschakeld voor Vergeet je Online reputatie niet!