Marketing & Data, hoe zit dat precies en wat kun je ermee?

 

Dataverzameling is niet alleen geschikt voor grote bedrijven, maar ook zeker voor midden- en kleine bedrijven. Meten is weten, met verzamelde data kun je het gedrag van klanten voorspellen en hiermee meer successen in je bedrijf behalen.

Wat is data verzamelen?

Door de opkomst van social media en de groei van mobiele apparaten groeit data meer als ooit tevoren. Als je deze data verzamelt voor je bedrijf, is het mogelijk om het gedrag van klanten in kaart te brengen. Omdat je meer inzicht krijgt in het klantgedrag kun je hierop inspelen om meer succes te behalen. Het voornaamste doel van data verzamelen is dus het voorspellen van het gedrag van de klant.

Wat kun je met data?

Alle verzamelde informatie kan waardevol zijn voor je bedrijf. Als jij weet wie je klant is en wat deze nodig heeft, kun je deze klant persoonlijke aanbiedingen sturen. Ook zal je beter weten op welk tijdstip je nieuwsbrieven wel gelezen worden of wanneer je webshop het meest bezocht wordt. Je zult zien dat je meer resultaten kunt behalen doordat je geen geld en tijd meer verspilt aan trial and error en gelijk de juiste instrumenten inzet.

Hoe begin je met verzamelen?

Als je moet beginnen met het verzamelen van data, begin dan bij één onderdeel. Ga bijvoorbeeld na hoe vaak je e-mails worden geopend en gelezen. Welke informatie heb je dan nodig? Vaak heb je al meer data in bezit dan je denkt: data van je bedrijf en klanten, marktonderzoek, analyses van je website/social media.

Tips voor dataverzameling

  • Ga na welke data je al in je bezit hebt en verzamel deze, kijk bijvoorbeeld eens naar Google Analytics, stel een klantprofiel op en bekijk marktonderzoeken.
  • Heb geduld, dataverzameling kost tijd. Verwacht niet dat je binnen een week alles hebt geanalyseerd, verzameld en aangepast.
  • Gebruik Hootsuite om al je social media platformen op één plaats te gebruiken, hier kun je ook analyses inzien over hoe jouw berichten ontvangen worden.
  • Wees niet bang om fouten te maken. Als je ziet dat een bepaalde post op Facebook geen bereik heeft, terwijl jij er zo enthousiast over was, ga dan na waar het aan kan liggen. Je leert hier alleen maar van, zodat je het de volgende keer anders kan doen.

 

Wil je dit in de praktijk brengen of heb je nog vragen? Bel ons via 085 002 1300.

By | 2016-10-31T17:39:28+00:00 oktober 31st, 2016|Handleiding, Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Marketing & Data, hoe zit dat precies en wat kun je ermee?