6 tips voor zakelijk gebruik van Instagram

Een van de belangrijkste ontwikkelingen op Social Media is dat er steeds minder tekst wordt gebruikt. Ook op Social Media geldt: Eén foto zegt meer dan duizend woorden. Mede daardoor zijn sociale netwerken waar beeld centraal staat, zoals Pinterest, Tumblr en Instagram sterker dan ooit en lopen sociale netwerken als Facebook en Twitter veelal achter de feiten aan. Ook op de laatstgenoemde netwerken is de ontwikkeling dat teksten langzaam verdwijnen en je steeds meer video’s en foto’s tegen komt.

In deze blog richten we ons op Instagram, een van de sterkste sociale netwerken van dit moment. In Nederland zijn er ongeveer 1,8 miljoen gebruikers, waarvan er ruim 770.000 dagelijks actief zijn. De verwachting voor 2016 is dat Instagram de plek inneemt van Twitter als content-netwerk en Twitter een medium wordt om klanten te woord te staan bij vragen en/of klachten.  Kortom, Instagram wordt steeds interessanter, ook voor zakelijk gebruik. Hieronder vind je 6 handige tips:

  • Vroeger was het zo dat hoe meer content je bracht, hoe beter. Door het belangrijker worden van motion content is dat veranderd. Je hebt met motion content maar een beperkte tijd om de aandacht van de kijker vast te houden. Daarnaast is de concurrentie vaak zo groot dat je je moet onderscheiden in de kwaliteit van je content. Verspreid je budget over minder content en maak deze extra sterk. Kwaliteit gaat voortaan boven kwantiteit.
  • Bij het gebruik van Instagram is het van belang dat je laat zien dat je aanwezig bent. Koppel je Instagram-account bij voorkeur aan je Facebook-account zodat mensen weten dat ze je kunnen volgen. Je kunt je bereik vergroten door te reageren op andere gebruikers en content te delen.
  • Het is handig om hashtags te gebruiken zodat je opvalt bij onderwerpen die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Gebruik er echter niet te veel, dit kan irritatie opleveren.
  • Laat zien dat er aandacht besteedt wordt aan de volgers op Instagram en probeer om de week iets te posten.
  • Het is belangrijk dat je maar één foto of video tegelijk post, zodat je voorkomt dat je té aanwezig bent in iemands tijdlijn.
  • Ook is het belangrijk om content te plaatsen die van toepassing is op jouw bedrijf. Post dus niets over auto’s als je duikbrillen verkoopt en post niets over vogels als je een ijssalon hebt. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar de praktijk leert dat veel bedrijven hier fouten mee maken zodat er simpelweg iets gepost kan worden.

 

Wil je meer weten over Instagram en de laatste ontwikkelingen op andere sociale netwerken? Neem dan gerust contact op met Smartchecked.

 

 

 

 

 

By | 2017-06-27T10:33:51+00:00 maart 10th, 2016|Instagram, Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor 6 tips voor zakelijk gebruik van Instagram