Het persbericht: nog van deze tijd?

Home/Marketing algemeen, Social media/Het persbericht: nog van deze tijd?

Het persbericht: nog van deze tijd?

Persberichten zijn nieuwsberichten afkomstig van bedrijven en organisaties die naar een zogenaamde ‘perslijst’ gestuurd worden. Deze perslijst bestaat meestal uit adressen van verschillende (lokale) media en partners van de organisatie. In de wereld van Nieuwsbrieven, Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin en andere sociale media vraag je wellicht af:
Is het old-school persbericht nog wel van deze tijd?

Naar onze mening wel: voor veel organisaties is het sturen van persberichten een van de belangrijkste PR-middelen om aandacht te krijgen in de media. De meeste, al dan niet lokale media, gebruiken de ontvangen persberichten voor het vullen van hun programma’s, tijdschriften of kranten. Het mooie van dit alles is: een nieuwsbericht over jouw onderneming in de lokale krant kan zelfs waardevoller en effectiever zijn dan een advertentie. Het versturen van een persbericht kost je enkel tijd, terwijl advertenties al gauw honderden of zelfs duizenden euro’s kosten.

Waar moet een goed persbericht aan voldoen?

Nieuwswaarde – een persbericht is een NIEUWSbericht, met andere woorden het bericht dat je wil versturen moet nieuwswaarde hebben. Het is niet altijd even eenvoudig om te achterhalen wanneer een bericht nu genoeg nieuwswaarde heeft om er een persbericht van te maken. Tip: verplaatst je in de journalist: is mijn artikel wel interessant genoeg om in de krant te plaatsen of om er een programma-item van te maken? Waarom willen andere mensen dit bericht lezen? Bovendien is een persbericht geen reclame-bericht! Uiteraard is het doel van een persbericht om aandacht te krijgen in de media echter dien je het bericht niet te commercieel te maken.

Correct taalgebruik – een persbericht mag absoluut geen tekstuele fouten bevatten. Bovendien schrijf je een bericht vanuit journalistiek oogpunt: je bericht dient direct voor publicatie geschikt te zijn. Zo moet je erop letten dat een bericht telkens vanuit een derde persoon geschreven is: iemand die los staat van de organisatie (“..aldus R. Jacobs, persvoorlichter van Smartcheck” i.p.v. ik of wij).

Voorbeeld perswebsite Heineken

Hoe ziet een persbericht eruit?

Een persbericht heeft een vaste structuur. Bovenaan het bericht staat duidelijk PERSBERICHT. Vervolgens staat in de eerste alinea al het eigenlijke nieuwsbericht. Vanuit deze eerste alinea moet meteen duidelijk worden: 1) wie het betreft, 2) wat het nieuws is, 3)  wanneer het nieuws plaats gevonden heeft (of plaats moet vinden), 4) waar het nieuw zich afspeelt,  5) waarom en 6) op welke manier. Daarna kan dieper ingegaan worden op het eigenlijke nieuwsbericht (achtergrond informatie). Realiseer je dat redacties in een persbericht knippen, vaak van beneden naar boven. Vandaar dat het belangrijkste nieuws bovenaan moet komen te staan. Vaak wordt op het einde van het bericht ook algemene informatie gegeven over de afzender. Onderaan elk persbericht staat: “NOOT VOOR REDACTIE – niet voor publicatie”, gevolgd door de contactgegevens van de organisatie en de contactpersoon die benaderd kan worden voor meer informatie.

Daarnaast is het aan te bevelen afbeeldingen toe te voegen aan het persbericht, deze kunnen dan overgenomen worden door de media. Het is hierbij van groot belang dat de afbeeldingen een grootte resolutie hebben en in de gangbare formatie .jpeg of .gif verzonden worden.

Versturen van persbericht

Voordat je een persbericht kunt sturen dien je eerst een perslijst te maken. Verzamel gegevens van (lokale) media die voor jou interessant zijn: adressen van redactie zijn eenvoudig via internet te vinden. Het is belangrijk om je doelgroep goed in het achterhoofd te houden: waar zitten mijn klanten? Welke media-kanalen bereiken mijn klanten? Als lokaal restaurant ga je uiteraard geen persberichten sturen de NOS of de Telegraaf. Maar wel naar lokale media of regionale media (of SBS shownieuw). De perslijst kun je ook sorteren op mediavorm: regionale krant, huis-aan-huis blad, regionale radio en tv stations, weekbladen etc.

Om persberichten professioneel te versturen wordt het aanbevolen een e-mailprogramma voor nieuwsbrieven te gebruiken i.p.v. individuele e-mails versturen. Naast de professionele opmaak en uitstraling, professionaliteit kan een e-mail nieuwsbericht programma ook statistieken bijhouden om te zien wie het persbericht gezien heeft. Smartcheck helpt je graag bij het opzetten van een professioneel e-mail nieuwsbrief systeem.

Persbericht 2.0 – Pressdoc

Tot slot, een interessant middel om persberichten te versturen is Pressdoc. Met Pressdoc kun je persberichten opstellen die automatisch verschijnen in een eigen ‘pressroom’ (bijvoorbeeld deze van MTV). Dit kun je zien als een aparte verzamelwebsite waar al je persberichten komen te staan. Dat is heel handig, aangezien je ontvangers heel makkelijk door je persberichten kunnen bladeren. Bovendien ziet Pressdoc er heel professioneel uit: bij elk persbericht worden automatisch (de door jou ingevoerde) contactgegevens vermeld. Bovendien kun je ook je laatste twitterberichten weer laten geven naast het persbericht (klik hier voor een voorbeeld). Ook het toevoegen van bijpassende foto’s of andere media is heel eenvoudig.

Toevoegen van media is heel eenvoudig in Pressdoc

Het gebruik van Pressdoc is echter niet gratis; je kunt wel een gratis account aanmaken, waar je persberichten mee kunt opmaken, echter het publiceren van de persberichten is niet mogelijk: daarvoor moet je betalen. Pressdoc is daarvoor ook vooral bedoeld voor de middelgrote tot grote ondernemingen die regelmatig persberichten doorsturen. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar het versturen van persberichten via een online nieuwsbriefsysteem: ook hier is het mogelijk twitterberichten etc. toe te voegen aan uw persbericht. Daarvoor heb je geen Pressdoc nodig.

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 januari 4th, 2013|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Het persbericht: nog van deze tijd?