• Voorbeelden eigen online data

Haal meer uit je eigen online data!

      “Kim; vrouw, 30-35 jaar, woonachtig in Limburg, heeft klassieke muziek als grote hobby en leest in het weekend graag de libelle”. Regelmatig wordt een doelgroepomschrijving op deze manier aangeleverd bij een marketingbureau. Met een selectie van offline kenmerken dient vervolgens een online campagne ontwikkeld te worden.

Van offline naar online data?

Je hoeft niet heel erg in de materie thuis te zijn om aan te voelen dat hier wrijving zit. Maar naast dit gevoel, tonen ook tal van studies aan dat offline gedrag niet zomaar vertaald kan worden naar online gedrag. En eigenlijk hoeft dit ook helemaal niet. De meeste bedrijven beschikken over een grote beschikbare hoeveelheid data uit eigen systemen. Met behulp van Web Analytics en CRM systemen kunnen de kenmerken van een nieuwe online doelgroep opgesteld worden.

Beschikbare eigen data

In de eigen data van een bedrijf zit veel informatie over demografie, geografie en over het gedrag van bezoekers op een bepaald kanaal, bijvoorbeeld Facebook. Wanneer je deze gegevens gebruikt in je campagne zal eerder het gewenste resultaat worden behaald. Zaak is wel deze eigen data op een juiste wijze te vertalen en in te zetten.

Deze eigen data zijn de bron waaruit wordt geput om de succesvolle online campagnes samen te stellen,” aldus Marc Bartels, eigenaar van Smartchecked.

Online data verzamelen, hoe?

Het voordeel van online campagnes is de meetbaarheid van heel veel onderdelen. Onderdelen zoals; “hoeveel mensen en wie zijn op mijn website geweest, hoeveel mensen en wie hebben interesse voor een specifiek onderdeel en hoeveel mensen en wie nemen actief contact op?”

Na het voeren van enkele campagnes is het mogelijk om de bezoekers, die eerder op de advertentie hebben geklikt, opnieuw te benaderen. Dit heeft meer kans op een effect aangezien de persoon in kwestie reeds bekend is met de onderneming en/of de dienstverlening. Dit opnieuw benaderen heet in vaktermen; “retargeting”.
Om dit mogelijk te maken dienen er enkel technische instellingen worden doorgevoerd.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wens je een goed gesprek hierover? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee.

By | 2016-08-04T13:02:31+00:00 augustus 4th, 2016|Google Analytics, Marketing algemeen, Social media, Website optimalisatie|Reacties uitgeschakeld voor Haal meer uit je eigen online data!