Een goede e-mail campagne is niet ouderwets!

Home/Marketing algemeen/Een goede e-mail campagne is niet ouderwets!
  • goede e-mail campagne opzetten

Een goede e-mail campagne is niet ouderwets!

Allereerst is het van belang om te weten dat e-mail campagnes nog steeds effectief zijn. Veel ondernemers doen het niet omdat ze denken hun e-mail toch niet wordt geopend. Echter die klanten en potentiële klanten die de e-mails openen zijn ook echt geïnteresseerd in jouw bedrijf. Ze zijn ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en hebben hierbij aangegeven interesse te hebben in updates over jouw bedrijf. Het opzetten van een goede e-mail campagne is goedkoop. Maar, misschien nog wel het belangrijkste van een e-mail campagne is het persoonlijke aspect. Er is online geen persoonlijkere manier om jouw doelgroep te benaderen dan via hun persoonlijke inbox.

Maar hoe krijg je het voor elkaar dat tussen al die e-mails jouw e-mail wordt geopend? Met andere worden hoe creëer je een goede e-mail campagne?

Bij het opzetten van een goede e-mail campagne zijn een aantal onderdelen van belang:

Verplaats je in je klant

Wat willen jouw klanten en klanten zien in de e-mail? Is het nieuws wat je wilt melden interessant voor de klant? Als je weet wat de gewenste boodschap is kun je relevante content om de boodschap heen bouwen in de vorm van teksten, afbeeldingen en filmpjes. Een goede e-mail campagne informeert en triggert de lezer om vanuit de e-mail door te klikken naar jouw website.

Professionele look

Creëer een e-mail sjabloon dat past bij jouw huisstijl en er professioneel uitziet. Zorg er voor dat uitstraling van je website terugkomt in de e-mail. Onthoud bij het maken van je e-mail sjabloon dat lezers vaak vluchtig kijken naar de e-mail, zorg er daarom dus voor dat de relevante informatie en de call tot action direct zichtbaar zijn. Dit sjabloon kun je voor al je toekomstige e-mail campagnes als basis gebruiken.

Segmenteren van doelgroepen

Een goede e-mail campagne creëer je door te segmenteren. Stuur niet precies dezelfde mail naar al je klanten, maar probeer onderscheid te maken in de kenmerken van je klanten. Gebruik Analytics en beschikbare informatie over jouw potentiële lezers om voor elk segment een goede e-mail campagne te maken. Zo kan iemand die om de hoek woont van jouw fysieke winkel een andere mail krijgen dan iemand die 200km verderop woont en zijn aankopen via je webshop doet. Des te persoonlijker de e-mail ,des te groter de kans dat er wordt doorgeklikt naar de website.

Tijdstip goede e-mail campagne

Tijdstip van verzenden

Het is algemeen geaccepteerd dat e-mail campagnes verstuurd op maandag en vrijdag het minst effectief zijn. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn de meest effectieve dagen. Echter gebruik je eigen statistieken om te testen op welke momenten de meeste e-mails worden geopend en pas daarop je planning aan. Zo vergroot je de kans op een geslaagde e-mail campagne.

Onderwerp

Zorg voor een goede aanhef in de onderwerp regel. Het eerst wat de potentiële lezer ziet is de titel van de e-mail. Als deze niet aantrekkelijk genoeg is, zal de e-mail ook niet worden geopend. Gebruik niet meer dan 6 tot 7 woorden en zorg ervoor dat de zin aantrekkelijk is en inhaakt op de gewenste boodschap.

Statistieken

Het is al een aantal keer teruggekomen, maar het is heel belangrijk om de statistieken van je nieuwsbrief te bekijken. Veel ondernemers sturen geen nieuwsbrieven meer omdat ze denken dat ze toch niet gelezen worden. Maar heb je dit al eens getest? Op basis van de statistieken van je voorgaande campagnes kun je niet alleen bepalen wat het beste moment is om de nieuwe e-mail te versturen, je kunt ook duidelijk meten wat het effect was van je campagne: hoeveel procent heeft de e-mail geopend, hoeveel mensen hebben je website bezocht en hoeveel mensen hebben hier een aankoop gedaan of informatie aangevraagd? Door statistieken te gebruiken, hoef je niet meer op je gevoel af te gaan maar weet je het zeker.

Er zijn verschillende online tools om snel en effectief een e-mail campagne op te stellen. Maak hier gebruik van, dit kan veel tijd besparen. Verschillende tools bieden handige sjablonen, content builders, statistieken en online databases om je e-mailadressen in op te slaan. Een voorbeeld hiervan is Mailchimp, een tool die makkelijk is in gebruik en tot 2000 adressen gratis is.

Kruip in het hoofd van je doelgroep, combineer dit met statistieken en zet zo snel een effectieve en goede e-mail campagne op! Heb je nog vragen of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

By | 2017-06-27T10:34:00+00:00 juni 5th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Een goede e-mail campagne is niet ouderwets!