Een effectieve call to action

Home/Marketing algemeen/Een effectieve call to action

Een effectieve call to action

In ons vorige blog legden we uit dat je met “A/B-testing” onder andere verschillende call-to-actions kunt testen om te zien welke het beste werkt. Maar wat is een call-to-action nu precies? Met een call-to-action probeer je een potentiële klant (in dit geval een website bezoeker) over te halen tot een specifieke actie. Dit kan vanalles zijn: inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop doen, contact opnemen etc. Dit zie je op de website vaak terug in de vorm van buttons die oproepen tot actie, bijvoorbeeld “Schrijf je in” of “In de winkelwagen”. Een goede call to action vergroot de kans dat de actie ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Hieronder worden een aantal simpele maar handige tips besproken om een effectieve call to action te creëren die de kans op succes verhogen:

1)     Duidelijk.

Een effectieve call to action moet duidelijk zijn. Met duidelijk wordt bedoeld dat de toeschouwer in één oog opslag ziet wat hij ‘krijgt’ als hij doorklikt op de button of link. Duidelijkheid is gebruiksvriendelijk, maar een duidelijke boodschap kan ook de doorslag geven om door te klikken.

2)     Simpel en kort.

De toeschouwer besluit in hele korte tijd: doorklikken of wegklikken. Je hebt dus maar even om de toeschouwer te overtuigen van je boodschap. Een korte en simpele boodschap wordt in kortere tijd ‘verwerkt’ en zorgt voor effectieve call to action.

3)     Aantrekkelijkheid door vormgeving.

Een effectieve call to action is aantrekkelijk en opvallend. Los van de inhoud van de boodschap, speelt ook de vormgeving een rol. De vormgeving hangt natuurlijk af van je boodschap en je doelgroep. Een effectieve call to action valt op door fellere kleuren die afwijken van de rest van de pagina.

4)     Verschillende landingspagina’s.

Zorg ervoor dat er achter de call to action een landingspagina zit die past bij wat je aanbiedt in de call to action, en bezoekers op deze pagina meteen vinden wat je ze beloofd hebt. Als je aangeeft in je calll to action dat mensen zich op de volgende pagina in kunnen schrijven, moet de volgende pagina meteen een inschrijfformulier zijn en moet de bezoeker niet hoeven zoeken tussen andere aanbiedingen waar de inschrijving voltooid kan worden

5)     Analytics.

Gebruik analytics om te testen of een call to action button het gewenste resultaat oplevert. Probeer meerdere varianten uit, zo hou je uiteindelijk een effectieve call to action button over. Zie hiervoor ook het vorige blog over A/B-testing.

Hulp nodig om een effectieve call to action op te zetten? Vraag het een van onze online marketing specialisten en neem contact op!

By | 2017-06-27T10:34:00+00:00 augustus 19th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Een effectieve call to action