Content strategie: alleen goede content is niet genoeg

Home/Marketing algemeen/Content strategie: alleen goede content is niet genoeg
  • Content low battery

Content strategie: alleen goede content is niet genoeg

Content strategie

Iedereen heeft het over content, maar wat betekent dit nu precies? Content is de inhoud van een website of ander media kanaal, hieronder valt het geheel van teksten, afbeeldingen, video, geluid, formulieren, etcetera. Content strategie kun je ook wel omschrijven als de structuur in je online marketing met een vast model. Je legt hierin de strategische keuzes vast die je via content marketing ten uitvoer brengt. Met andere woorden; het aanbieden van relevante informatie, via het juiste (social) media kanaal en voor het juiste publiek, om zodoende je doelgroep dichter aan je te binden. Je kunt dus als ondernemer geweldige content creëren, maar zolang niemand het ziet, gaat je doel verloren… Daarentegen is spammen met magere en onbeduidende content een grotere boosdoener en kan dit van invloed zijn op de reputatie en het imago van jouw onderneming. Storytelling content en content marketing verdienen daarom een goede content strategie.

Tips voor een goede content strategie:

Investeer in promotie

Een waarheid die zo vaak gedeeld is dat het een cliché is geworden: content is koning. Niettemin mag de invloed van content-verspreiding niet onderschat worden en de juiste promotie en content-verspreiding strategie kunnen doeltreffender zijn dan een grote hoeveelheid content die wordt geplaatst. Maar wat betekent dit concreet? Natuurlijk hangt het af van het product of dienst, maar de online en offline kanalen kunnen je helpen met het inzetten van reeds bestaande content en het benaderen van nieuwe doelgroepen. Een media campagne kan jouw content ook de nieuwe boost geven die het nodig heeft door middel van het gebruik van betaalde media. Onthoud: onder de juiste omstandigheden is betaalde media nog steeds een goede investering. Investeren in de juiste mensen is een andere manier om er verzekerd van te zijn dat jouw content de juiste doelgroep bereikt. Niet iedere ondernemer is in staat om een compleet online marketing team in te zetten, maar het aanwijzen van een persoon of een groep van personen die verantwoordelijk zijn voor deze dienstverlening en promotie kunnen je gericht en effectief helpen meer uit jouw content te halen. Een communicatie manager kan jou helpen met het maken van de eerste stappen naar succes!

De kracht van de beïnvloeders

Persoonlijke content en segmentatie van je doelgroep zijn belangrijk geworden voor content promotie en distributie. Het kennen van je klanten, voornamelijk voor B2B, kan jouw merk of product een voorsprong geven op de concurrent. Het richten van je content op besluitvormers is een strategie, maar besluitvormers worden beïnvloed door populaire personen en bedrijven. Dit geldt zeker voor de sociale media: personen met veel volgers/likers, die veel actief zijn op de sociale media, zijn interessante personen om je op te richten. Zoek daarom uit waar de besluitvormers online het meest te vinden zijn en welke personen/merken/bedrijven deze groep beïnvloeden. Hier kun je vervolgens op inspelen door naast de besluitvormers ook de beïnvloeders te benaderen. Daar trends in het soort content en social media kanalen blijvend veranderden, is het een absolute must voor merken en bedrijven om hierop in te spelen en snel te reageren. In het kort: het is voor de ondernemer belangrijk om net zo veel tijd, energie en budget te steken in de strategie voor distributie als in de content strategie en productie.

Het proces van Sartcheck voor een goede content strategie grafisch weergegeven

Nieuwsgierig geworden welke content strategie voor jouw bedrijf het beste is? Smartcheck biedt bestaande en startende ondernemers communicatiemanagers die je helpen met het opzetten van goede content strategie. Steengoed Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

By | 2017-06-27T10:34:01+00:00 december 3rd, 2013|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Content strategie: alleen goede content is niet genoeg