Aan de slag met Community Management

Home/Marketing algemeen/Aan de slag met Community Management
  • community management smartcheck

Aan de slag met Community Management

Twee jaar geleden nog een onbekend begrip, maar tegenwoordig niet meer weg te denken in de marketing- en communicatie wereld: community management.  Toch blijft het voor veel mensen een vaag begrip en is het onduidelijk of het nu écht iets nieuws is.

De hele dag facebooken?

Als we het begrip nader bekijken, staat er eigenlijk het ‘managen van een community’. Hierbij doelt men dan op een online community, dus mensen die bijvoorbeeld op social media zoals Facebook, Twitter en Youtube zitten. Dat betekent niet dat een community manager de hele dag aan het facebooken is. Om te beginnen kun je ook denken aan andere platformen, zoals marktplaats en de bezoekers van je website.  Maar het gaat nog een stapje verder. De community houdt niet op bij de mensen die het merk al kennen. Het gaat om een groep mensen die dezelfde waarden en normen, sociale gedragingen en kenmerken delen. Bijvoorbeeld, als je als community manager bij La Vache Qui Rit (je weet wel, die smeerkaas met de lachende koe) werkt, concentreer je je dus op de doelgroepen die zich online voor jouw merk interesseren en zich daar mee bezig houden, maar ook op mensen met een bepaalde levensstijl. Je gaat je dan afvragen wat mensen die (potentieel) La Vache Qui Rit eten, nog meer interesseert.

Als community manager ga je dus je best doen om de mensen in deze community zoveel  mogelijk bij je merk te betrekken, en ook andersom! Niet alleen gaat het erom dat mensen betrokken zijn bij jouw merk/organisatie, maar dat je als merk/organisatie ook weet wat hen bezig houdt. De toegevoegde waarde ligt tegenwoordig anders. De online kanalen bieden nu andere kansen dan vijf tot tien jaar geleden. Interactieve media waren zeldzaam, maar tegenwoordig heb je écht mogelijkheden tot twee richtingsverkeer. De volgende stappen komen dan kijken bij het ‘managen van een community’:

  • Monitoren en luisteren wat er gebeurd in de online community
    (Wat wordt er online gezegd en gedaan, wat houdt de doelgroep(en) bezig?)
  • Het beheren, uitbouwen en activeren van (online) communities
  • Stimuleren en modereren van dialoog binnen de community
  • Verbindingen leggen tussen het merk/organisatie/product en (potentiele) klanten.
  • Versterken van klantbetrokkenheid door betere klantenservice door gehoor te geven aan online reviews/meningen/klachten/complimenten.

Waarom online?

community management smartcheckOm even bij La Vache Qui Rit te blijven, zij gaan een stapje verder om hun community uit te bouwen. Veel merken zijn toch vooral bezig om informatie over zichzelf de wereld in te sturen, maar is dat wat mensen bezig houdt? Vanuit Smartcheck adviseren wij bedrijven, wanneer actief op social media, om maar één tot twee op de tien berichten over eigen bedrijf/acties/etc. te laten gaan. Bij La Vache Qui Rit zie je dat ook terug op hun Facebookpagina:

Hoewel ‘fans’ op Facebook altijd als duidelijke afzender de lachende koe zullen zien, gaat de post heel vaak niet over het merk en/of product zelf. Met name de online platformen bieden perfect mogelijkheden om de interactie met je community op te zoeken. Het is daarbij wel belangrijk om als merk/organisatie te bedenken welke platformen of kanalen nu goed bij je community management smartcheckpassen. La Vache Qui Rit maakt bijvoorbeeld de keuze om niet op Twitter aanwezig te zijn, maar wel op Facebook en Pinterest.

Nu houdt het natuurlijk niet op bij de online kanalen. Bij Smartcheck spreken we daarom ook liever van een ‘communicatiemanager’, dan van een community manager. Het meest ideaal is namelijk als je een cross-mediale campagne kan inzetten. Die zijn bewezen effectiever doordat ze zorgen voor een grotere herinnering en herkenning van het merk. Door op verschillende tijden en in verschillende situaties ‘contact’ te zoeken met de doelgroep(en), zorg je voor meer betrokkenheid onder klanten.

Kortom…?

Of het community manager of communicatiemanager is, organisaties geven vaak verschillende invullingen aan deze functie. En dat mag ook. In een groter bedrijf is het logischer om te spreken van een community manager, iemand die echt focust op de online community. Wel is het van belang dat deze persoon dan nauw samen werkt met andere communicatie/marketing werknemers en zelfs het management. In een kleinere organisatie komt het vaak op één persoon neer, waarbij het dan niet alleen over ‘online’ communicatie zal gaan. Het blijft van belang om goed af te bakenen wat je wél en niet doet, anders verzuip je in de verantwoordelijkheden.

Begin je net als community manager? Begin dan met de volgende vragen:

  1. Wat zijn je doelen als nieuwe community manager?
  2. Luisteren – Wat is al bekend over de community? Waar hangen ze uit?
  3. Content creëren.  Wie kan wanneer bijdragen aan content?
  4. Wat doe je met e-mail? – Ook wel ‘de lijm’ van de social media genoemd.
  5. Vergeet niet het ‘echte leven’, organiseer evenementen, meet-ups, etc.

Succes!

Heb je nog vragen over community management? Wil je kijken wat de mogelijkheden zijn om een community manager in te huren voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op met één van onze marketingspecialisten.

By | 2017-06-27T10:34:02+00:00 juni 26th, 2013|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Aan de slag met Community Management