• Online Reputatie

5 dingen om rekening mee te houden bij het gebruik van Sociale media

Om goed gebruik te maken van sociale media zijn er 5 dingen om rekening mee te houden. Deze zijn als volgt:

1. De impact van Sociale media

Met zo’n 9 miljoen gebruikers op Facebook en 5 miljoen gebruikers op LinkedIn in Nederland alleen al is het bereik en ook de impact van Sociale media enorm. Hiervoor is het belangrijk dat je oplet en je bewust bent wat je op Sociale media kanalen post. Veelgemaakte fouten bij het gebruik van Sociale media, betreffende impact, zijn het kopen van likes, het onderschatten van het bereik en van het effect.

Bij het kopen van likes of van fans (intussen ook al erg gedateerd) krijg je wel veel fans op je pagina, maar het bereik van de berichten die je post gaat nog steeds niet omhoog. Dit heeft dus niet veel nut, daarnaast zijn deze fans ook helemaal niet waardevol. Een goed voorbeeld van het onderschatten van het bereik en van het effect is het ingaan op sarcastische opmerkingen van twitteraars van de NS. Gebruikers van Sociale media nemen het bedrijf dan niet serieus en het bedrijf kan negatief naar voren komen.

Wat juist goed is om te doen op Facebook is het inspelen op speciale dagen om de juiste aandacht te trekken zoals op de dag van het kind. Let echter wel op de privacy van mensen als je foto’s wil gebruiken waar ze op staan.

2. Het scheppen van kaders

Dit heeft deels te maken met de impact van sociale media, maar ook met de berichten die je kunt posten. Een voorbeeld van de impact van sociale media is Trijntje Oosterhuis met haar actie om geld in te zamelen voor Giro 555. Bij elke like zou zij €1 doneren. Dit leverde alleen op Facebook al meer dan 200.000 likes op. Oeps..
Bij berichten is het goed om te zorgen dat de creativiteit niet te overdreven is. Het is namelijk wel de bedoeling dat het doel van het bericht duidelijk overkomt.

3. Het gebrek aan kennis en professionaliteit

Om de functionaliteit van sociale media te verhogen kunnen er verschillende aanpassingen worden gedaan aan de pagina’s. Zo kan er gericht worden op een bepaalde doelgroep met berichten en/of adverteren. Nog belangrijker is om het juiste kanaal te kiezen waarop de doelgroep actief is. Zo is LinkedIn georiënteerd op bedrijven en is het op Twitter en Facebook erg gemakkelijk om interactie te hebben met je klanten. Door interactie te hebben met je klanten krijg je ook een groter bereik, zonder daarvoor te betalen.
Tip: let goed op voordat je een bericht plaatst. Als het eenmaal op internet staat, dan hebben mensen het gezien en dan zal het daar blijven. Mensen hebben dus door dat je het bericht verandert hebt.

Naast dat je je pagina kunt richten op een bepaalde doelgroep kun je op LinkedIn ook je URL aanpassen zodat je LinkedIn pagina gemakkelijker vindbaar is.

4. Planning

Bij planning is het belangrijk om rekening te houden met de tijd en het nieuws. Een bericht over zonnebrillen is bijvoorbeeld niet goed getimed op een regenachtige dag en erger een uitvaartverzekering op de dag dat er een vliegramp is gebeurt is ook niet heel gepast. Let daarom goed op waar en wanneer je het bericht plaatst. Beter is dus om mee te gaan met de tijd en het nieuws door bijvoorbeeld leuke inhakers.

unnamed (1)

5. Meten is weten

Veel gegevens worden opgeslagen bij sociale media en deze kun je natuurlijk gebruiken. Zo kun je aan het liken en delen zien of je bericht interessant is of niet. Dan kun je er voor kiezen om later weer iets in dezelfde soort te plaatsen of om niet meer zoiets te plaatsen. Daarnaast kun je ook kijken wat voor soort mensen op jouw sociale media pagina’s komen en wat het bereik is.

By | 2017-06-27T10:33:52+00:00 oktober 21st, 2015|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor 5 dingen om rekening mee te houden bij het gebruik van Sociale media