Keep up! We lopen achter op het gebruik van social tools!

//Keep up! We lopen achter op het gebruik van social tools!

Keep up! We lopen achter op het gebruik van social tools!

Gebruik van sociale media bij organisaties:
Resultaten uit zeer recent onderzoek (juni, 2012) van InSites Consulting laat zien dat meer dan de helft (53%) van de Nederlandse organisaties een Facebook-account heeft, 45% zich op Twitter bevindt, 42% een Linkedin-account heeft en 22% gebruik maakt van Youtube.
Maar liefst 23% van de Nederlandse organisaties doet nog helemaal niets op het gebied van sociale media. Opvallend is dat organisaties die zich nu nog niet bezighouden met sociale media, dat ook niet van plan zijn in de nabije toekomst.
Onderzoek van Google (mei, 2012) naar het gebruik van ‘social tools’ door Europese landen als; Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, Groot-Brittannië, Spanje en Nederland wijst uit dat Nederland hierin achter loopt.



Met de steeds verder groeiende sociale media wordt het als maar moeilijker om alle inhoudelijke berichten weloverwogen op elkaar en de organisatiestrategie af te stemmen. Daarbij wil het feit dat sociale media (veel) worden gebruikt, natuurlijk nog niet zeggen dat dit op een doordachte manier gebeurt. Maar een kleine groep, 15%, van alle organisaties integreert zijn sociale media aanpak in de totale organisatiestrategie.
Het onderzoek van Google (mei, 2012) geeft aan dat gebruik van ‘social tools’ een positief effect heeft op de ondernemingsgroei. Toch wordt sociale media nog veelal gebruikt om het posten en delen van informatie via links, maar het kan zoveel meer betekenen. Want is de lezer, wellicht jouw klant, opzoek naar deze informatie? Ze bezoeken het internet bijvoorbeeld niet om te lezen, maar ze hebben een doel, ze zijn op zoek naar bepaalde content. Die content kan uiteenlopen. Denk aan zowel berichten op sociale netwerken als Twitter en Facebook, als blogs of productomschrijvingen.

Contentstrategie
Een goede contentstrategie voorziet welke content je bezoeker (jouw klant) zoekt en/of nodig heeft en hoe deze door jouw organisatie aangeboden kan worden, zodat de bezoeker er iets aan heeft. Maar hoe zorg je voor een goede contentstrategie? En hoe stem je daarbij alles op elkaar af? Nieuwe content en het bijwerken ervan zou een integraal onderdeel van elke internet marketing strategie moeten zijn.
Aan de hand van een blog van Emily Soares Proctor, blogger voor Social Media Examiner en de werkwijze van Smartcheck wordt hier een kort stappenplan weergegeven met de belangrijkste punten voor het vinden, creëren en verspreiden van content.

Stap 1 Vind je doelgroep: Voor welke groep mensen ben je als organisatie interessant? Waar bevind deze groep zich? Hoe spreek je deze groep aan? Wat zijn typische kenmerken van deze groep. Zoek bijvoorbeeld eens op Twitter, Facebook, Linkedin, blogs en kijk en luister wat je doelgroep bezighoudt.
Door naar je klanten te luisteren en ze te analyseren, zet je de eerste stappen naar een goede contentstrategie. Wanneer gekeken wordt naar gegevens uit recent internationaal onderzoek van InSites Consulting (juni, 2012) blijkt dat maar 33% van de Nederlandse organisaties luistert naar gesprekken tussen klanten.

Stap 2 Beantwoord de belangrijkste vragen van de lezer: Wat wilt jouw publiek echt weten? Deze vraag moet je jezelf voortdurend stellen. De top drie van meest voorkomende vragen vormen de onderwerpen van je redactionele planning. Zorg voor antwoorden op vragen nog voordat je doelgroep ze kan stellen. Wees vrijgevig en deel je informatie op sociale media.
Onderzoek van InSites Consulting (juni, 2012) geeft aan dat slechts 26% van de Nederlandse organisaties via sociale media kanalen met hun doelgroep meepraat. Een groeiend aantal Nederlandse organisaties (66%) geeft aan dat ze vragen of klachten die binnenkomen via sociale media behandelen. Gebruik reacties en vragen om een thema verder uit te kunnen diepen of als aanleiding om iets te veranderen. Hou in je achterhoofd dat het belangrijk is om nieuwe informatie op te pikken om van daaruit waardevolle content te creëren.
Vertel jouw lezers kort en bondig waarom de door jouw aangeboden informatie voor hun relevant is. Neem de lezer werk uit handen, door ‘to the point’ te schrijven. Op deze manier wordt je content waardevol, je lezers, likers en/of volgers gaan jouw informatie waarderen.

Stap 3 Bepaal hoe je voldoet aan de hoeveelheid content: Wie schrijft en verspreidt de content? Via welke kanalen ga je dit doen? Aan de hand van welke bronnen? Ga je dit zelf doen of iemand anders binnen de organisatie? Wat is de omvang en de frequentie van je nieuws? Dit moet je allemaal vastzetten op basis van een inschatting van wat jouw organisatie waar kan maken. Zoek naar een frequentie die bij jouw organisatie en jouw doelgroep past. Hou daarbij in je achterhoofd dat je streeft naar een bepaald kwaliteitsniveau en daar je kwantiteit op aanpast.

Stap 4 Stel je plan op: Een plan is een handig hulpmiddel om structuur en doelgerichtheid aan te brengen in je content. Aan de hand van een plan kunnen de thema’s opgesteld en keywords toegevoegd worden. Daarnaast ontstaat de gelegenheid om deadlines vast te stellen. Gebruik hierbij niet alleen tekst, maar bijvoorbeeld ook video- of fotomateriaal.

Stap 5 Je content plannen: Via platforms zoals bijvoorbeeld HootSuite kun je je content gelijktijdig naar bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Linkedin posten. Daarnaast kun je vooruit plannen zodat je content op ieder gewenst moment verzonden kan worden.

In deze blog las je informatie over contentmanagement in een notendop. Contentmanagement zorgt voor afstemming van de inhoudelijke communicatie met en naar alle betrokken partijen van je organisatie. Steeds meer organisaties vullen hun marketing en communicatie afdeling aan met contentmanagers. Mocht je meer informatie willen hebben over het vinden, creëren en verspreiden van content voor jouw organisatie, vraag het Smartcheck!
Heb jij aanvullende informatie, opmerkingen of ideeën? Laat het ons weten!

By | 2017-06-27T10:34:03+00:00 juli 3rd, 2012|Social media|Reacties uitgeschakeld voor Keep up! We lopen achter op het gebruik van social tools!