Hoe schep je orde in de chaotische online communicatie wereld?

//Hoe schep je orde in de chaotische online communicatie wereld?
  • Communicatiemanagement

Hoe schep je orde in de chaotische online communicatie wereld?

Leer van je fouten door een geplande aanpak in je communicatie!

Waar gaat het vaak fout; “dezelfde fout wordt keer op keer gemaakt”. Dit gebeurt omdat men niet weet of het uitblijven van het gewenste resultaat ligt aan de content, timing, medium, omstandigheden enz. Om deze informatie boven water te krijgen is een gestructureerd plan van aanpak van belang. Het plan is dus geen doel op zich maar een middel om de fouten in tijd te verminderen zodat er steeds meer goede werkwijzen overblijven en daarmee uiteindelijk de kans op een positief resultaat wordt vergroot.
Dat de online wereld veranderlijk en dynamisch is, wil dus niet zeggen dat je communicatiestrategie ook per definitie veranderlijk is. Een gestructureerd jaarplan werkt! Maar wat zijn precies de voordelen? En hoe maak je een gestructureerd jaarplan?

Waarom is structuur zo belangrijk?

  • Structuur geeft rust en overzicht. Iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht. Doordat alles is weergegeven in een overzichtelijk plan, komt het minder snel voor dat je kansen laat liggen, vergeet om berichten te plaatsen of ad hoc iets moet gaan bedenken.
  • Een gestructureerd plan is nodig om het proces te optimaliseren. Online kun je alles meten. Meten is weten. Je leert snel doordat je aan de hand van de statistieken kunt zien wat goed en wat minder goed ging. Hierdoor kun je je online communicatie snel bijstellen en aanpassen op de wensen van je volgers.
  • Hoe beter je je online communicatie is aangepast op de wensen van je volgers, hoe groter de kans op betrokkenheid, reacties en interactie.

Het plan zorgt ervoor dat je vaste communicatiestroom; wie ben ik, wat doe ik, waar en waarom? verteld wordt. Hierdoor komen je positionering en unique selling points veel duidelijker naar voren en is het voor je volgers duidelijker waar je voor staat.

Het maken van een gestructureerd communicatieplan in een notendop:

Stap 1:

Het is noodzakelijk om bij het starten van het schrijven van een gestructureerd jaarplan na te denken over de volgende vragen;

  • Wat (de boodschap) wil ik als organisatie communiceren aan,
  • Wie (gesegmenteerde doelgroepen),
  • Hoe (infrastructuur),
  • Waarom (doel) en
  • Wanneer (frequentie, moment)?

Antwoorden op bovenstaande vragen geven richting aan je communicatie. Zo weet je via welke kanalen je welke mensen wilt bereiken.

Stap 2:

Wanneer communiceer je wat? Deel het jaar op in thematische periodes. Dit kunnen maanden of bijvoorbeeld seizoenen zijn. Neem daarbij alle feestdagen, maar ook mijlpalen of actualiteiten binnen je organisatie of branche mee. Je  zal zien dat sommige periodes al goed zijn gevuld en andere nog aardig stil zijn. Deze stillere periodes ga je creatief opvullen. Je kunt in deze periode je online volgers een kijkje achter de schermen laten nemen of een actie starten waardoor je toch vindbaar en zichtbaar blijft in de wat minder bruisende periode.
Houd altijd in je achterhoofd dat het jouw plan moet zijn dat bij jou en je doelgroep, je online volgers, past. Ga van start met je eigen jaarplan! Beantwoord de vragen in stap 1 en zet belangrijke data en thema’s vast op een rijtje.

 

goede e-mail campagne opzetten

 

Kom je er niet uit? Of wil je dat we met je meekijken? Smartcheck helpt je graag! Door te investeren in een goed en gestructureerd jaarplan, heb je een plan dat met kleine aanpassingen steeds opnieuw ingezet kan worden. Je kunt je communicatie snel bijstellen en leert van je fouten. Nieuwsgierig hoe wij dit voor jou aan zouden pakken? Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

By | 2017-06-27T10:34:00+00:00 oktober 27th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Hoe schep je orde in de chaotische online communicatie wereld?