Het einde van online privacy?

//Het einde van online privacy?
  • Privacy

Het einde van online privacy?

De eerste consumenten in Nederland betraden de wereld van het internet in 1993. Zonder enig idee wat er allemaal kon en wat er vandaag de dag mogelijk zou zijn. Tegenwoordig zijn onze kinderen opgegroeid met het internet, en daar waar de oudere generatie nog redelijk voorzichtig is met het achterlaten van hun persoonlijke gegevens, vult de jongere generatie hun naam, adres en telefoonnummer overal op het internet in.

CEO van Apple haalt tijdens de Champions of Freedom award flink uit naar Google. Zo zegt hij dat Google geld verdient aan de privacy van haar gebruikers.

Google, Facebook en andere grote spelers in de online markt proberen zoveel mogelijk gegevens te verzamelen om ze vervolgens voor reclame doeleinde te gebruiken. Door het verzamelen van deze gegevens lukt het bedrijven zoals Zalando om die leuke schoenen die je hebt bekeken op hun website net zolang op allerlei sites te laten zien totdat ze je hebben overgehaald om de schoenen te kopen.

Maar waar ligt de grens tussen gegevens verzamelen voor reclame doeleinden en het schenden van de privacy wetgeving? Google verschuilt zich achter het feit dat het de keuze is van de consument. Het is namelijk een kwestie van instellingen veranderen en Google, Facebook en andere internet spelers verzamelen alleen de gegevens die jij bereidt bent af te staan.
Om de consumenten hierbij te helpen heeft Google vanaf deze week een dashboard geopend waarop gebruikers informatie kunnen checken wat betreft hun privacy. Op de site my account van Google kan een gebruiker de privacy instellingen van websites als Google maps en Youtube aanpassen. Ook kan men hier instellen of hij liever algemene advertenties ziet of advertenties die zijn toegespitst op het internet gedrag van de gebruiker.

Niet alleen Google kan gegevens verzamelen over haar gebruikers. Ook voor ondernemers is het mogelijk om allerlei statistieken bij te houden over bezoekers van hun websites. Met het gratis programma Google Analytics is het mogelijk om te zien welke pagina’s het beste bekeken worden, of er veel via mobiel wordt gesurft op je website en nog vele andere opties. Benieuwd wat je met deze gegevens allemaal kunt doen en welke voorwaarden er zijn verbonden aan het verzamelen van gegevens over jou websitebezoekers? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

By | 2017-06-27T10:33:59+00:00 juni 4th, 2015|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Het einde van online privacy?