Focus van Facebook in 2017

Des te meer fans/volgers op de Facebookpagina des te beter toch? En hoe groter het aantal volgers hoe groter het bereik? Nee, dat is niet zo! Hoewel we er allemaal naar kijken en er ook waarde aan hechten levert het je bedrijfspagina weinig op. Interactie met je volgers, dat is de focus van Facebook in 2017!

Bereik en interactie

Het groot aantal volgers lijkt vaak fantastisch, in ieder? geval in termen van populariteit. Echter heeft het ook een andere kant, hoe meer volgers hoe lager je interactiepercentage vaak is.

Aan de hand van een gecompliceerd algoritme bepaalt Facebook wie je berichten te zien krijgen. Een van de criteria de hiervoor wordt gebruikt is het interactiepercentage, het percentage volgers dat reageert op je bericht. Wanneer er veel volgers reageren, het bericht delen of liken ziet Facebook dit als een bericht met interessant content. Dit heeft een positief effect op je bereik. Facebook gaat hierdoor namelijk je volgende bericht aan een grotere groep laten zien. Wanneer een bericht wat minder presteert wordt dit ook meegenomen, Facebook vindt het namelijk belangrijk dat mensen hun platform blijven gebruiken en is daarom continu op zoek naar pagina’s en dus berichten met veel interactie, wat als kenmerkend voor interessante content wordt beoordeeld.

Ambassadeurs

Kijk eens naar je eigen gedrag op Facebook. Welke berichten lees jij? Waar reageer jij op? Dit zijn naar alle waarschijnlijkheid vooral bedrijven waar je een verbondenheid mee hebt. Al is het doordat je ze persoonlijk kent, of er recent iets hebt gekocht. Voor een bedrijf zijn dit kwalitatieve volgers, de ambassadeurs. Dit zijn ook degene die bereid zijn te reageren op je berichten, waardoor je bereik verder groeit.

Deze volgers zijn niet te koop. En als je ze eenmaal hebt, zorgt er dan voor dat je ze houdt. Dit is een continu proces waarbij je de resultaten ook regelmatig moet analyseren om te kijken of je berichten nog aansluiten bij de doelgroep. Alleen dan blijven je volgens ook trouwe fans.

3 Tips om je interactie te vergroten

1. Vraag je volgers om hun mening

Geef je volgers het gevoel dat ze er toe doen. Vraag naar hun mening of laat ze meedenken bij een keuze die je als bedrijf moet maken. Ze hebben dan het gevoel dat je ze betrekt bij je organisatie. Maar let erop dat je de vraag makkelijk en kort houdt. Hierdoor is de kans op reactie (en dus interactie) het grootst.

2. Overdaad schaadt

Plaats niet te veel berichten. Ten eerste komt dit niet ten goede van je bereik, Facebook moet dit namelijk gaan verdelen over meerdere berichten. Ten tweede zitten je volgers hier niet op te wachten. Er zijn veel studies gedaan over hoeveel berichten en welk tijdstip hiervoor het meest geschikt is. Toch blijft dit branche-afhankelijk.

Voor een restaurant is een bericht rond 16.00 uur zeer geschikt om mensen die nadenken over wat ze vanavond gaan eten te overtuigen dit bij jou te komen doen. Voor bijvoorbeeld een winkel of kantoor die dagelijks tot 17.00 uur geopend is, is dit wellicht te laat. Wanneer mensen willen gaan reageren is de kans aanwezig dat het bedrijf gesloten is.

Ga testen wat het beste werkt voor jouw bedrijf en denk daarbij vooral goed na over de inhoud van je bericht. Wanneer deze past bij de doelgroep heb je al de helft gewonnen. Bekijk na verloop van tijd je resultaten in de statistieken. Zo leer je wat goed heeft gewerkt en wat minder goed, kun je veranderingen of aanpassingen doorvoeren en werk je steeds meer naar het perfecte recept toe.

3. Beeld en bewegend beeld

Beeld en bewegend beeld (video’s) werken beter voor de interactie met je volgers dan alleen een tekstbericht. We nemen visuele informatie 600.000 keer sneller op dan tekst. Zorg er daarom ook voor dat de afbeelding die je plaatst ook iets zegt over hetgeen dat je wilt vertellen. Daarnaast is het belangrijk dat je je bericht kort houdt en eventueel een link toevoegt voor meer informatie.

Wil je weten welke content strategie het beste past bij jouw organisatie? Smartchecked denkt graag met je mee. Daarbij kijken wij natuurlijk niet alleen naar Facebook, maar naar al je middelen.
Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie.

Loekie van der Sterren
Marketing Strateeg & Projectmanager bij Smartchecked

By | 2017-02-21T16:01:28+00:00 februari 16th, 2017|Handleiding, Marketing algemeen, Reputatie en imago, Social media|Reacties uitgeschakeld voor Focus van Facebook in 2017