Google Glass en ondernemers

//Google Glass en ondernemers
  • Google Glasses

Google Glass en ondernemers

Belangrijke tips en ontwikkelingen voor ondernemers

Google Glass. We hebben er de afgelopen maanden veel over gehoord. Een draagbare computer in de vorm van een bril, het is een verlengstuk van je smartphone of tablet. De Google Glass maakt het de gebruiker mogelijk in ‘realtime’ te handelen, zenden en te ontvangen. De Google Glass maakt gebruik van bestaande apps zoals Google Plus en Google Now. Google Now levert informatie op het moment dat de gebruiker het nodig heeft. Met Google Glass is deze informatie beschikbaar zonder dat de mobiele telefoon uit de broekzak gehaald hoeft te worden. Informatie on-the-go. Daardoor verandert het  zoekgedrag van gebruikers, dus ook van consument met Google Glass. De consument kan nu realtime productinformatie ontvangen in winkels, á la minute user-reviews lezen, maar ook inzien dat het bij de concurrent goedkoper is. Dankzij Google Glass is de traditionele online vindbaarheid en zichtbaarheid van ondernemers veranderd. Verandering van de SEO van ondernemers is het antwoord, waarbij het belang van relevantie voor Google en potentiële klanten centraal staat. Hieronder worden een aantal tips voor ondernemers gegeven waarmee jouw bedrijf zichtbaar en vindbaar wordt en blijft in Google Glass.

Nieuwe weergave van Google Search

search results

In Google Glass worden geen pagina’s weergegeven, maar verschijnt content zoals zoekresultaten op ‘cards’. Door het kleine schermpje ziet de consument met Google Glass geen opsomming van relevante zoekresultaten, maar alleen het eerste meest relevante zoekresultaat. De zoekmachine optimalisatie, of SEO, moet dus volledig gefocust zijn op ranking nummer één in Google Search. Zoekwoorden moeten zo veel mogelijk onderbouwd worden met content die zo relevant mogelijk is voor jouw potentiële klanten. Houdt daarbij ook in je achterhoofd dat adverteren nog niet mogelijk is in Google Glass, dus organische zoekresultaten die afhankelijk zijn van een goede SEO zijn alleen zichtbaar. Alleen relevante content maakt jouw zichtbaar en vindbaar via Google Glass.

Verandering in zoekgedrag en koopgedrag

De Google Glass is een tool waarmee consumenten realtime informatie opvragen over bedrijven en producten. Deze zoekresultaten zijn niet meer zichtbaar in een lijst met relevante zoekresultaten, alleen de eerste ranking is direct zichtbaar. Deze twee aspecten beïnvloeden allereerst het zoekgedrag. Ten eerste wilt de consument direct relevante informatie inzien. Denk aan openingstijden, contactgegevens en product gegevens. Ondernemers moeten hierop in blijven spelen door hun SEO en content zo relevant mogelijk te maken voor hun potentiële doelgroep, alleen dan ben je zichtbaar, vindbaar en relevant in Google Glass en Search.

shopping

De mogelijkheid om realtime informatie op te vragen veranderd ook het koopgedrag. Een consument kan á la minute beoordelingen, bedrijfsinformatie en aanbiedingen inzien. Deze impulsen beïnvloeden het koopgedrag direct als een klant bijvoorbeeld in een winkel staat.

Maar ook het online koopgedrag veranderd. Een consument ziet geen complete online schappen, enkel een paar producten . Opnieuw draait het om relevantie voor de consument met Google Glass. Focus de gehele SEO en content strategie op een paar producten, alleen dan ben je zichtbaar en sneller relevant voor de potentiële klant.

Audio, video en afbeeldingen

In Google Glass zijn audio, video en ander beeld materiaal relevante en belangrijke content. Nogmaals: Relevante content in Google Glass overwint, want de ranking in Google Search is hiervan afhankelijk. Heeft jouw onderneming al een Youtube pagina? Een Youtube bedrijfspagina of een bedrijfs en product promo filmpje versterkt de SEO van jouw bedrijf of onderneming.

Personal search met Google

glass shop

Google Search werkt alleen op de Google Glass als een consument is ingelogd met zijn Google account. Google levert automatisch zoekresultaten die relevant zijn voor de gebruiker. Personal Search wordt hierdoor steeds belangrijker. Voor ondernemers betekent dit ten eerste dat zichtbaarheid en vindbaarheid in Google een doel opzich moet zijn. Het belang van de Google Plus en Google Now is hieraan gerelateerd. In de zoekresultaten van Google Glass zal in de toekomst steeds meer relevante Google Plus informatie zichtbaar zijn. Dus zorg dat jouw Google Plus pagina in jouw beheer is en relevante content en informatie bevat. Google Plus verstevigd de SEO van jouw onderneming, daarmee jouw zichtbaarheid, vindbaarheid en relevantie voor de zoekresultaten van Google Glass.

Ten tweede, als het gebruik van Google Glass groter wordt, groeit het aantal Google Plus gebruikers. Dus meer potentiële zichtbaarheid en vindbaarheid, daarnaast wordt het belang van de content op Google Plus voor Google groter en relevanter naarmate het netwerk groeit.

Met de opkomst van Google Glass moet je als ondernemer je algehele SEO strategie aanpassen om zichtbaar en vindbaar te blijven in Google Glass. De focus van je SEO moet liggen op relevante content voor jouw potentiële doelgroep. Video, audio en beeld worden steeds belangrijkere vormen van content. Realtime en personal search vergroten het belang van relevante zichtbaarheid en vindbaarheid in Google. Zorg dus voor een SEO die gefocust is op jouw doelgroep en zorg voor aanwezigheid in Google. Alleen dan ben je zichtbaar, vindbaar en relevant in Google Glass.

Wil je meer weten over de invloed van Google Glass op jouw onderneming? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van nieuwe zoekmachine optimalisatie en contentstrategie. Neem dan gerust contact met ons op.

By | 2017-06-27T10:34:01+00:00 april 25th, 2014|Marketing algemeen|Reacties uitgeschakeld voor Google Glass en ondernemers