De feiten van e-mailmarketing

Belangrijkste online kanaal

E-mailmarketing blijft met 94% in de eerste helft van 2017 één van de belangrijkste online kanalen om te gebruiken, een stijging van 25% ten opzichte van 2016. Vooral voor het genereren van traffic naar de website, het verlenen van service en het stimuleren van verkoop. Naast e-mailmarketing staan SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) op de tweede en derde plaats. De fabels over dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is, kunnen dus zo van de tafel worden geveegd.

De E-mail Benchmark geeft jaarlijks inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes. Een aantal feiten over e-mailmarketing:

  • Er wordt het meest op vrijdag gemaild (17,2%).
  • Conversie is de belangrijkste pijler om succes te meten (62%).
  • Er is minder dan €10.000 budget beschikbaar voor e-mailmarketing per bedrijf (36%).
  • Tussen 8 en 9 ’s ochtends worden de meeste mails verstuurd (14%).

Grootte van je verzending/campagne

Verder zijn kleinere campagnes succesvoller en relevanter voor de lezer. De ratio’s bij deze e-mails zijn stukken hoger dan bij grote campagnes. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden verstuurd, wordt ongeveer 6% minder vaak geopend.

Dag en tijdstip

Bijna ¾ van de mails worden tijdens kantoortijden verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden de meeste mails geopend, terwijl er op zaterdag het meest wordt doorgeklikt.

Timing verstuurde e-mails. Bron: Marketingfacts

Mobiel gebruik

Tegenwoordig worden er steeds meer mails via mobiel/tablet (54%) geopend. In 2017 is dit zelfs hoger dan op desktop (46%). Het is dus interessant om e-mails voor mobiel en tablet te optimaliseren, dit zorgt voor een hogere gebruiksvriendelijkheid.

Focus van je mailing

E-mailmarketing inzetten is een goed idee. Het is mogelijk om meer omzet te realiseren door e-mails te versturen. Maar waar moet de focus op liggen? Hier volgen een aantal voorbeelden:

  1. Personalisatie: een voor- of achternaam in de e-mail zorgt niet meer voor de wow-factor. Het moet verder gaan dan dat; door data te verzamelen van de klant en zo tot één-op-één geautomatiseerde en gepersonaliseerde mails te komen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Meer bereiken met minder: tegenwoordig wil niemand meer lange teksten lezen. Het is belangrijk om korte, maar krachtige teksten te plaatsen, inclusief een call-to-action. Zo blijf je relevant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Beleving: dankzij de technologische ontwikkelen kun je de lezers verrassen door e-maildesign. Het is mogelijk om video’s of een reeks aan foto’s te plaatsen in de mail, waardoor de aandacht wordt getrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benieuwd hoe jij je voordeel kunt doen met e-mailmarketing? Smartchecked denkt graag met je mee. Daarbij kijken wij natuurlijk niet alleen naar e-mailmarketing, maar naar al je middelen. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Bron: Marketingfacts en Frankwatching

 

By |2017-08-24T12:07:58+00:00augustus 24th, 2017|Handleiding, Marketing algemeen, Nieuwsbrief, Reputatie en imago, Social media|Reacties uitgeschakeld voor De feiten van e-mailmarketing
Ter info: wij gebruiken cookies om ons website-verkeer te analyseren zodat we onze website verder kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie hierover vind je op onze privacy-pagina | Wil je weten of jouw website ook voldoet aan de cookie-wetgeving? Neem contact met ons op. Ok