Facebook Fan Page Timeline

//Facebook Fan Page Timeline

Facebook Fan Page Timeline

Facebook heeft kort geleden de nieuwe Facebook Timeline geïntroduceerd voor de gebruikers. Er waren drastische aanpassingen gemaakt die gebruikers instaat stelden om onder andere hun hele leven te beschrijven. Je kunt het zien als een soort van online dagboek maar dan wordt het delen van je dagboek net iets gemakkelijker gemaakt dan wanneer je een boek schrijft en deze wil delen. Moet je nagaan hoeveel je dan moet printen! Het is dus ook nog eens beter voor de natuur… 😉

Kort hierna bracht Facebook dit ook uit op de fan pagina’s. 30 maart zal elke fan pagina overgezet worden naar de nieuwe Layout waarbij ook vele aanpassingen zijn ingevoerd. Het belangrijkst voor ons als online marketeers is natuurlijk de vraag of deze veranderingen nu verbeteringen zijn!

Timeline
Laten we eerst kijken naar de grootse verandering en dat is de Timeline zelf. Voorheen werden alle berichten die door de administrator geplaatst werden op elkaar gestapeld. Je zult een paar minuten moeten scrollen met je muiswieltje voordat je berichten terug kunt lezen die 2 jaar geleden zijn geplaatst en laten we maar niet beginnen als dit 5 jaar terug moet zijn. Dit is nu verleden tijd! Rechts zie je duidelijk de diverse jaar getallen. Als je er op klikt wordt je automatisch doorverwezen naar die specifieke datum. Tevens kun je nieuwe berichten, foto’s en video’s plaatsen op specifieke datum. Hiermee kun je geheel terug in de tijd gaan en als je tijd overhebt of je denkt dat iemand op het werk zit te niksen kun je dit geheel in vullen. Een mooi voorbeeld is natuurlijk Coca Cola.

Coca Cola heeft hier veel tijd in gestoken maar zoals je kunt zien is dit het zeker waard. Als je een goede Timeline aanmaakt creëer je een betere relatie met je fan oftewel potentiele klant. Laat zien wie je bent en hoe je gegroeid bent.

Cover en Profiel foto
Om de pagina een betere persoonlijkheid te geven heeft Facebook de mogelijkheid gegeven om een cover te plaatsen. De afmeting hiervoor is 851px bij 315px. Elke foto kan hiervoor gebruikt worden maar zal afgesneden worden tot de afmeting die aangegeven is. Je kunt de foto via de administratie dashboard verschuiven tot de juiste positie. Ook is de profiel foto omvang veranderd. Nu wordt de profiel foto enkel weergeven met de afmetingen 180px bij 180px. Hierdoor is het niet meer mogelijk om andere afmetingen te plaatsen zoals een verticale lange foto.

Tabs
Een grote verandering is de indeling en gebruik van tabs. Voorheen zag men de tabs duidelijk aan de linkerzijde. Een behoorlijk aantal custom tabs konden weergeven worden en ingedeeld worden door deze meer naar boven te plaatsen of juist naar onder. Nu is het alleen mogelijk om 3 tabs gemarkeerd te weergeven plus de tab foto’s die standaard als eerst staat. De overige tabs worden samengevat en worden alleen weergeven als men het pijltje indrukt die rechts naast de Tabs weergeven is.

Je kunt zelf bepalen welke je gemarkeerd wil hebben en welke samengevat moeten worden. Tevens heeft Facebook een verandering toegepast die vele hardcore Marketeers zal betreuren en dat is de mogelijkheid om een landingspagina te gebruiken. Die is er niet meer! Elke fan zal altijd als eerst terecht komen op de Timeline. Wij creatieve marketeers vinden dit natuurlijk geen issue. Het is nu namelijk de bedoeling om zo creatief mogelijk om te gaan met berichten waarin aangegeven kan worden dat er diverse tabs ter beschikking zijn.

Pinposts, Milstones & Highlight
Er zijn diverse mogelijkheden om een bericht die geplaatst is te promoten op  je tijdlijn.  Met Pinposts kun je een bericht vast zetten aan de bovenkant voor 7 dagen na activatie. Berichten die erna geplaats worden zonder pin zullen onder de gepinde bericht terecht komen.

Ook kun je een berichten highlighten. Wanneer je dit doet wordt het bericht weergeven over de gehele horizontale tijdlijn. Als je bijvoorbeeld een leuke video hebt wordt deze bijna 2 keer vergroot over de gehele pagina wat natuurlijk een betere indruk achterlaat . Deze opties wordt geactiveerd wanneer je op het sterretje klikt.

Tot slot hebben we nog de Milstones. Dit werd al eerder aangekaart in dit bericht maar het heeft ook een specifieke naam gekregen door Facebook. Je kunt simpel gezegd berichten plaatsen en deze terug in de tijd zetten. Zo kun je dus je gehele dagboek en of geschiedenis boek importeren.  Dit kan tevens ook met albums en defoto’s & video’s hierin.

Puik werk Facebook!
We zoeken altijd naar negatieve punten maar ik moet eerlijk zeggen dat Facebook dit keer zeer mooie aanpassingen heeft ingevoerd die marketeers de mogelijkheid geven om nog creatiever te zijn en goed te onderzoeken hoe men met fans/klanten om moet gaan. Hardcore Marketing met landing pagina’s en first like then get pagina’s zijn verleden tijd. Hiervoor zijn interactie en creativiteit terug gekomen.

Volgende keer zullen we laten zien hoe je optimaal en met de beste design elementen een uitstekende Fan pagina kunt creëren. Hierin zullen we enkele tips en tricks laten zien die betrekkingen hebben op de tijdlijn en de cover!

By | 2017-06-27T10:34:05+00:00 maart 19th, 2012|Social media|Reacties uitgeschakeld voor Facebook Fan Page Timeline