Facebook content anno 2018

Veranderingen nieuwsoverzicht Facebook

Vanaf 2018 gaat er een grote verandering plaatsvinden binnen het nieuwsoverzicht van Facebook. De focus van nieuwsoverzicht van Facebook, die tot nu toe heeft gelegen op het leveren van waardevolle, relevante content aan personen, wordt verlegd. De focus ligt voortaan op het verbinden van personen en het bevorderen van relaties tussen deze personen. Het nieuwsoverzicht werd tot voor kort te veel gevuld met posts van bedrijven die content aan jou wilden leveren. Dit zal in de toekomst flink teruggedrongen worden. Voor veel bedrijven zal dit voor een grote daling in bereik / likes / reacties op hun content kunnen leiden.

Hoe kan een bedrijf dan toch zijn klanten bereiken?

Wil jij als bedrijf in de toekomst nog steeds via het nieuwsoverzicht je (potentiële) klanten kunnen bereiken? Dan is interactie het toverwoord! Facebook gaat het merendeel van posts geplaatst door bedrijven niet meer laten zien aan het publiek. De posts die wel nog weergegeven worden, zullen posts zijn waarin interactie aangemoedigd wordt / centraal staat tussen personen die er op reageren. Interactie creëren met een bericht doe je echter niet zo maar. Hieronder een aantal tips om zoveel mogelijk weergaves te verkrijgen voor de content die je het nieuwsoverzicht instuurt.

1. Nadruk op de klantbehoefte(n), niet op jouw product!

Vaak zien we dat bedrijven op Facebook verkondigen waarom hun organisatie zo goed is, waarom je hun producten moet kopen i.p.v. een aankoop doen bij een concurrent. Vanuit het oogpunt van de nieuwe ontwikkeling omtrent het nieuwsoverzicht is het veel slimmer om de focus van jouw content te hebben op de klantbehoefte(n) van de klant. Jij als bedrijf zijnde functioneert als het ware als de partij die komt met een oplossing / invulling van deze behoefte. Focus je op het binden van de klant, niet op een (eenmalige) aankoop.

2. Reageren is goed, initiatief nemen is veel beter!

Veel (grote) bedrijven hebben een aparte afdeling die reacties en interactie op onder andere Facebook-content monitoren én hierop reageren. Dat jij jouw volgers wilt helpen is goed, echter met de nieuwe ontwikkelingen staat interactie creëren op nummer 1. Moedig interactie aan met je Facebook-posts d.m.v. een call-to-action à dit kan o.a. door stellen van een vraag of door het houden van een poll. Creëer als het ware een discussieplatform en reageer wanneer hulp nodig is.

Belangrijk punt voordat de berichten het nieuwsoverzicht in geslingerd worden: Overleg met verschillende afdelingen binnen je bedrijf welke thema’s je centraal stelt, zodat alle content relevant en up-to-date is. Hierbij is het essentieel om duidelijk inzicht te hebben in wat er (omtrent jouw dienst / producten) leeft binnen je doelgroep.

3. Wat voor soort thema’s werken voor mijn content?

Zoals eerder al beschreven is het van groot belang om de juiste thema’s uit te kiezen voor het creëren van interactie op je content. Kies hierbij voor onderwerpen die mensen direct raakt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen 3 vormen van mensen ‘raken’: in de portemonnee, het hoofd of het hart.

De portemonnee

Content waarbij geld, financiële zorgen of prijsacties centraal staan, spreekt normaliter iedereen aan. Iedereen heeft er mee te maken en wil maar al te graag weten waar producten het goedkoopst te verkrijgen zijn. Benader de doelgroep vanuit het oogpunt van het oplossen van hun probleem. Jij vervult met jouw producten de behoefte van de klant. Deze vorm van content is daarnaast makkelijk te koppelen aan de producten en/of diensten die jouw bedrijf levert.

Het hoofd

Naast geld zijn ook ontwikkelingen in de maatschappij een thema dat vaak zorgt voor discussies en interacties. Zorg er hierbij wel voor dat de desbetreffende ontwikkeling van toepassing is op de producten /diensten van jouw bedrijf. Voorbeeld: Steeds meer mensen willen duurzamer omgaan met hun energieverbruik (ontwikkeling in de maatschappij). Jouw bedrijf levert zonnepanelen. Hiermee kan de klant op een duurzame manier zijn eigen energie opwekken. Kennis van relevante maatschappelijke ontwikkelingen is hierbij een must!

Het hart

De laatste categorie (hart) focust zich op de content waarmee de doelgroep écht geraakt wordt. Emoties oproepen bij je volgers staat centraal. Maar staar je niet blind op het kiezen van het juiste onderwerp. De manier/stijl van communiceren (tone of voice) is minstens net zo belangrijk. Hoe verpak je jouw verhaal zodat het aanslaat bij je volgers? Empathie en betrokkenheid creëren zorgt voor waardevolle interactie op jouw posts. Emoties en gevoelens omtrent jouw producten /diensten is vele malen waardevoller dan feiten die opgesomd worden. Wederom is het kennen van je doelgroep essentieel, zorg er dus voor dat jij helemaal op de hoogte bent van wat er speelt!

4. Wees voorbereid, het scheelt je veel werk!

Inspelen op huidige ontwikkelingen is, zeker in deze tijd van intensieve globalisering, geen taak die ver vooruit gepland kan worden. Wat nu speelt in de maatschappij, kan volgende week alweer naar de achtergrond verdreven zijn. Daarom is het belangrijk om een jaarplanning te maken van de content die wél vooruit gepland kan worden. Denk hierbij aan content omtrent seizoenen en feestdagen. Hierdoor hoeft er door het jaar door alleen nog het deel content dat gericht is op ontwikkelingen in de maatschappij en de actualiteit ingevuld te worden. Dit scheelt een hoop werk én stress.

Heb je hulp nodig hierbij?

Vind je deze blog nou heel interessant en heb je het gevoel dat je hier iets mee wilt doen, maar je weet niet hoe? Wij van Smartchecked helpen je hier graag bij! Neem contact met ons op via +31 085 002 1300 of bezoek onze website https://www.smartchecked.nl voor meer informatie!

 

By |2018-01-18T17:13:56+00:00januari 18th, 2018|Marketing algemeen, Nieuwsbrief, Social media, Zaken doen, Zoekmachine adverteren (SEA)|Reacties uitgeschakeld voor Facebook content anno 2018
Ter info: wij gebruiken cookies om ons website-verkeer te analyseren zodat we onze website verder kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie hierover vind je op onze privacy-pagina | Wil je weten of jouw website ook voldoet aan de cookie-wetgeving? Neem contact met ons op. Ok