De strijd om je identiteit: Google+ vs. Facebook

//De strijd om je identiteit: Google+ vs. Facebook

De strijd om je identiteit: Google+ vs. Facebook

Sinds kort kan iedereen er gebruik van maken: Google+, de sociale netwerksite van ‘grootmacht’ Google. In juni dit jaar was Google+ al voor ‘genodigde’ beschikbaar, sinds
21 september voor iedereen. Google+ moet de grote concurrent worden van Facebook. Op hetzelfde moment is Facebook druk bezig met het invoeren van
nieuwe mogelijkheden en applicaties om de concurrentie voor te blijven (waaronder Facebook timeline). Het verschil tussen Google+ en Facebook wordt alsmaar kleiner…

Enkele verschillen en overeenkomsten:

Uitgebreid vs. eenvoud : één van de grootste verschillende tussen beide netwerksites is de vormgeving. In tegenstelling tot Facebook is de vormgeving van Google+ eenvoudiger en overzichtelijker. Google werkt met een eenvoudig menu; bestaande uit slechts 5 symbolen (overzicht, foto’s, profiel, kringen en games). Ook je profiel ziet er bij Google+ een stuk overzichtelijker uit. Uiteraard moeten we hier wel een kanttekening bij plaatsen: Facebook bestaat al enkele jaren waardoor deze netwerksite veel meer mogelijkheden heeft dan Google+. Hierdoor is Facebook uitgebreider, maar ook onoverzichtelijker.

Lijsten vs. kringen: In Facebook kun je vrienden samenvoegen tot een bepaalde groep: een vriendenlijst. Bij Google hebben ze geen lijsten maar zogenaamde ‘kringen’. Met de
kringen van Google was in eerste instantie meer mogelijk dan met de lijsten van Facebook. Het was eenvoudig om kringen te maken en bovendien kon men alle informatie op Google+
apart delen tussen de verschillende kringen. Facebook heeft echter niet stilgezeten en biedt tegenwoordig ook veel meer mogelijkheden betreffende vriendenlijsten. Informatie kan
momenteel bij zowel Google als Facebook gefilterd worden op basis van vriendengroepen. Ook kan men informatie bij beide netwerksites apart delen met een bepaalde groep.

Video calling vs. Hang-out: verschillende critici zijn het erover eens: de sociale media zorgen ervoor dat wij steeds minder ‘sociaal’ worden. We zien elkaar steeds minder en zitten vaker achter de computer dan bij elkaar op de bank. Maar waarom zou je elkaar nog opzoeken als je dat ook virtueel kunt doen? Een interessante applicatie die dat mogelijk
maakt is Google+ Hang-out: een meeting tussen maximaal 10 Google+ vrienden, waarbij je met elkaar kunt praten, elkaar kunt zien en zelfs samen Youtube-video’s kunt bekijken. Bij
Facebook is een hang-out (nu) nog niet mogelijk, men kan wel een videogesprek aangaan maar geen groepsgesprek. Dit is echter wel mogelijk bij Skype; aangezien Skype volledig
aan het integreren is met Facebook zal het binnenkort ook mogelijk zijn om te ‘hang-outen’ op Facebook.

Alles in één vs. los van mekaar: Google biedt naast Google+ tal van andere diensten aan zoals Gmail, Google Docs, Google +1 etc., al deze diensten werken perfect samen met
Google+. Je kunt heel makkelijk overstappen van bijvoorbeeld je Gmail naar Google+ en visa versa (middels de zwarte Google menubalk). In de toekomst zullen we waarschijnlijk
ook ons Youtube en Picasa account kunnen koppelen met Google+. Hierdoor worden de mogelijkheden eindeloos. Facebook ziet hierdoor de bui al hangen en maakt het tegenwoordig
ook steeds makkelijker om verschillende soorten informatie met elkaar te delen. Naast je statusupdate en je plaats, kun je straks ook eenvoudig muziek, boeken, films en video’s die je
bekeken hebt delen via Facebook.

Facebook pages vs. Niets: Ook bedrijven hebben de verschillende mogelijkheden gezien die Facebook kan bieden. Met ‘facebook pages’ kan elk bedrijf, product of merk een eigen
Facebook pagina maken. Gebruikers kunnen deze pagina’s dan weer leuk vinden en onderdeel worden van de ‘merkcommunity’. Binnenkort krijgen de Facebookpages een nieuwe look:
waardoor er veel meer commerciële mogelijkheden zijn. Google+ is echter nog volop bezig met de ontwikkelingen van hun bedrijfspagina’s. Ook hier heeft Google straks een grote troef
in handen met Google Adwords.

Al met al volgen Google+ en Facebook elkaar op de voet. Facebook blijft echter het grootste sociale netwerk ter wereld en het is maar de vraag of al deze Facebook-gebruikers overgaan
op Google+. Ook het Nederlandse Hyves ontwikkeld zich verder: het bedrijf staakt de strijd om de leden en gaat zich enkel richten op de ‘content’: de gesprekken binnen het
netwerk. Hyves wel laten zien wat de actualiteiten in Nederland zijn en waar in Nederland over gepraat wordt. Hierdoor spreekt men niet meer over een ‘vriendennetwerk’ maar
een ‘contentplatform’.

De strijd om jouw identiteit zal alsmaar groter worden…

By | 2017-06-27T10:34:06+00:00 oktober 4th, 2011|Social media|2 Comments