5 tips voor een effectieve e-mailcampagne

/, Marketing algemeen, Social media/5 tips voor een effectieve e-mailcampagne

5 tips voor een effectieve e-mailcampagne

E-mailmarketing, het klinkt misschien ouderwets, maar een effectieve e-mailcampagne leidt wel degelijk tot resultaat. Potentiële klanten worden op een persoonlijke manier benadert waardoor de relatie tussen klant en bedrijf sterker wordt.

Volg de volgende 5 tips voor een succesvolle E-mail campagne:

1. Gebruik persoonlijke informatie

Bij het inschrijven voor een nieuwsbrief is het mogelijk om de gebruikers verschillende vragen te laten beantwoorden over bijvoorbeeld hun geslacht, geboortedatum, postcode en persoonlijke voorkeuren. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om de nieuwsbrief persoonlijker te maken. Als de gebruikers al deze gegevens bij je achterlaten, stellen ze het op prijs dat deze gegevens ook gebruikt worden. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat een nieuwsbrief over Ladiesnight terecht komt bij een mannelijke gebruiker.

2. Geïnteresseerden direct contacteren

Na het moment van inschrijven dient de geïnteresseerde direct gecontacteerd te worden door middel van een welkomstmail. De abonnee heeft dan een extra bevestiging van inschrijven en op deze manier wordt de geïnteresseerde voorbereid op het ontvangen van de nieuwsbrief.

3. Nieuwsbrieven optimaliseren voor mobiel gebruik

Tegenwoordig is mobiel niet meer weg te denken uit de online marketing wereld. Daarvoor is het belangrijk dat de nieuwsbrief toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Doordat de meeste software automatisch ingesteld is voor mobiel gebruik, wordt het vaak vergeten om de inhoud van de nieuwsbrief ook geschikt te maken voor mobiele gebruikers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat, indien er een link van een website te de nieuwsbrief staat, deze ook geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

4. Test met verschillende varianten nieuwsbrieven

Bekijk welke nieuwsbrief variant het beste werkt door te spelen met de opstelling, titels, call-to-actions en afbeeldingen. Stuur deze test varianten naar twee verschillende kleine “test groepen”. Bekijk in je statistieken welke nieuwsbrief variant het beste werkt en stuur deze nieuwsbrief naar de rest van de abonnees. Hierdoor leer je de voorkeuren van je doelgroep beter kennen en zorg je voor een effectievere campagne.

5. Koppel je E-mailcampagne aan ander marketing kanalen.

Koppel je nieuwsbrief aan andere online kanalen zoals LinkedIn en Facebook. Welke Social Media kanalen je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van de doelgroep die je wilt benaderen (B2B of B2C). Verspreiding via deze kanalen zorgt er ook voor dat het bereik en het aantal geïnteresseerden wordt vergroot.

Ben je benieuwd of E-mailcampagnes geschikt zijn voor jouw bedrijf, of wil je meer weten over welke andere manieren van online marketing het beste passen bij je E-mailcampagne? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Wij helpen je verder en laten je zien welke online tools je kunt gebruiken om makkelijke en snel van start te gaan.

By | 2015-09-28T10:48:34+00:00 september 28th, 2015|Handleiding, Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor 5 tips voor een effectieve e-mailcampagne