5 Tips om je content geschikt te maken voor mobiel.

/, Website optimalisatie/5 Tips om je content geschikt te maken voor mobiel.
  • Smartphone

5 Tips om je content geschikt te maken voor mobiel.

Het gebruik van mobiele apparaten blijft maar groeien. Door de verbetering van de techniek, de snelheid van het mobiele internet door 4g en door de grotere schermen van de apparaten wordt internetten steeds eenvoudiger op een mobiel apparaat. In Nederland ligt het mobiel gebruik inmiddels op zestig procent. Ruim 75 procent van de Nederlanders beschikt inmiddels over een smartphone.

Afgelopen maand(21 april) heeft Google een belangrijke wijziging doorgevoerd in haar zoekmachine. Websites die niet goed werken op mobiele apparaten, verschijnen als je zoekt op je mobiele apparaat voortaan minder prominent in de zoekresultaten. Als een website bijvoorbeeld te kleine letters gebruikt. Of de ruimte tussen links is te klein waardoor er moeilijk op te klikken is, is de kans kleiner dat ze boven aan de zoekresultaten te vinden zijn.

Google heeft een tool ontwikkeld om te testen of je website voldoet aan de eisen waaraan een mobiel vriendelijke website volgens hun moet voldoen.

Veel organisaties zijn bezig om met hun website technisch in te spelen op mobiel. Echter wordt hierbij vaak vergeten dat de content op mobiel ook anders kan zijn dan op de desktop. Uit onderzoek blijkt dat mobiele gebruikers namelijk langer op websites verblijven en dus geïnteresseerd zijn in de content die vermeld staat op een website. Onderstaand een aantal tips om je hierbij te helpen.

1. Bepaal het doel van je mobiele website.
Om de content van de mobiele website te bepalen moet er eerst bepaald worden waarvoor de mobiele website dient. Dient je mobiele website alleen als visitekaartje voor je bezoekers die het adres van je zaak moeten opzoeken of is je website je verkoopmiddel en moeten klanten makkelijk transacties kunnen voltooien. Het is belangrijk om keuzes hierin te maken om zo overbodige informatie niet te weergeven op de mobiele website.

2. Prioriteer je content.
Om verder te gaan op vorig punt is het dus van belang dat je inzicht krijgt in welke punten van je website van belang zijn voor je mobiele gebruikers. Zorg er daarbij voor dat al deze belangrijke punten duidelijk in de navigatie van de mobiele website naar voren komen, en niet achter een paar tabbladen verstopt zit.

3. Houd rekening met de leesoriëntatie van de bezoeker.
Ook al verblijven mobiele bezoekers gemiddeld langer op de website dan desktop gebruikers. De mobiele bezoeker komt niet voor overbodige informatie. Als er veel overbodige informatie op een mobiele website staat haakt de gebruiker snel af. Zorg er dus voor dat je duidelijk bent en niet om bepaalde informatie heen draait.

4. Werk met duidelijke kopjes
De kop boven een bepaald stuk zorgt ervoor of de gebruiker het stuk gaat lezen of niet. Zorg er dus ook voor dat deze kopjes de gebruiker aanzetten om het te lezen door met actieve kopjes te werken. Door het smallere scherm van een mobiel apparaat zijn kopjes van één regel een must. Als een kopje langer is dan één regel zorgt dit ervoor dat de kopjes slordig overkomen en niet duidelijk meer te lezen zijn. Hierdoor zorg je ervoor dat de lezer voortijdig afhaakt.

5. Zorg voor overzicht
Schrijf je berichten op de website in een oprolbare of gelaagde manier. Dit zorgt voor een beter overzicht op de website. Door bij een oprolbare manier te beginnen met de belangrijkste informatie kan de gebruiker in een oogopslag de belangrijkste informatie zien. Zijn ze vervolgens geïnteresseerd in meer informatie kunnen ze op het knopje meer info duwen waardoor de rest van het bericht wordt “uitgerold”.

Al deze tips zorgen uiteindelijk voor een inhoud van de website die geschikt is voor mobiel. Ben je benieuwd hoe jou website mobielvriendelijk kan worden gemaakt. Neem dan contact op met een van onze specialisten.

By | 2017-06-27T10:33:59+00:00 mei 21st, 2015|Marketing algemeen, Website optimalisatie|Reacties uitgeschakeld voor 5 Tips om je content geschikt te maken voor mobiel.