4 Tips voor Emoji Marketing

/, Social media/4 Tips voor Emoji Marketing

4 Tips voor Emoji Marketing

Emoji’s worden steeds vaker gebruikt om gevoelens uit te drukken op social media en bij het gebruik van Mobile Messenger services zoals WhatsApp. Het zijn kleine afbeeldingen die je in een tekst in kan voegen om daarmee een bericht of gevoel over te brengen. Emoji’s zijn begonnen met kleine gezichtsuitdrukkingen zoals smileys. Naast gezichten komen er steeds meer andere afbeeldingen bij van verschillende gerechten, sporten, voorwerpen, etc.

De Emoji’s zijn populair geworden door de opkomst van Smartphones. Ze worden nu steeds vaker gebruikt door bedrijven bij marketingacties, inzamel- of goede doelen acties.  Zo heeft Oreo in China een marketingcampagne gelanceerd waarbij ouders een foto met hun kinderen moesten maken welke op dansende emoji’s geplakt kon worden. Het WNF haalde geld op met emoji’s voor bedreigde diersoorten en bij de Hartstichting kun je in plaats van HART ook een emoji van een hartje sturen.

hartstichting emoji

Echter is het gebruik van emoji’s niet zo gemakkelijk als het lijkt. Daarom zijn hier enkele tips:

1. Denk aan Smartphones bij Emoji Marketing

Smartphones zijn zoals eerder vermeld een belangrijke reden voor het toenemend gebruik van emoji’s. Personen in het bezit van een Smartphone kunnen via het toetsenbord gemakkelijk bij de emoji’s en zijn gewend om ze te gebruiken. Zij weten daardoor ook wat de emoji’s betekenen en hoe ze kunnen reageren met emoji’s.

2. Maak de boodschap niet te ingewikkeld

Emoji’s zijn bedacht om gemakkelijker en sneller te communiceren. Daarnaast zien ze er in alle talen hetzelfde uit, maar let op; ze kunnen wel anders geïnterpreteerd worden.

Een rebus is bijvoorbeeld niet handig, omdat er dan nog geen duidelijke boodschap is. Het is voor veel mensen te moeilijk en steken er dan ook de tijd niet in. Tekst is daarom nog steeds belangrijk om de boodschap duidelijk over te brengen.

3. Let op de inhoud van de boodschap

Op het moment dat er een serieuze boodschap gecommuniceerd moet worden, is het belangrijk om op te letten welke emoji gebruikt kan worden en welke juist niet. Zorg dat je weet wat de emoji die je wilt gebruiken betekent zodat je hier geen missers mee kunt maken.

Bij een vrolijke boodschap kunnen emoji’s juist gevoel toevoegen bijvoorbeeld door middel van een lachende emoji. Denk aan de interesses van de doelgroep en pas de inhoud hier op aan.

4. Doe aan emoji-interactie

Met emoji’s kun je veel doen. Er is een grote variatie en ze kunnen ervoor zorgen dat mensen meer betrokken raken omdat emoji’s visueel zijn. Zo kun je een wedstrijd uitschrijven met emoji’s of inspelen op verschillende feestdagen. Emoji’s laten namelijk de ‘menselijke’ kant zien van het bedrijf.HUSK emoji's

Wil je meer weten over emoji marketing of wil jij zelf een emoji campagne opzetten? Neem dan contact op met Smartchecked.

By | 2017-06-27T10:33:51+00:00 november 24th, 2015|Marketing algemeen, Social media|Reacties uitgeschakeld voor 4 Tips voor Emoji Marketing