3FM Serious Request #smcadam @ Hyves

//3FM Serious Request #smcadam @ Hyves

3FM Serious Request #smcadam @ Hyves

Op 16 november vond de 20ste meeting van Social Media Club Amsterdam plaats in het hoofdkantoor van Hyves. De eigenaardige geur die in de kelder hing kon de sfeer niet drukken, de zaal was goed gevuld en de discobol draaide alvast.

Na een korte introductie van Erno Hannink begon Jeroen Beelen met zijn verhaal over Serious Request. De eerste editie van Serious Request vond plaats in 2004 in Utrecht op het Neude waar het tot 2007 elk jaar gehouden werd. Sindsdien vind het elk jaar plaats op een andere locatie. Elk jaar kiest 3FM samen met het Rode kruis een stille ramp waar ze geld voor gaan inzamelen. “This one’s for mama” is de slogan voor de actie van dit jaar. Het glazen huis staat in Leiden. Vorig jaar haalde Serious Request in Eindhoven, meer dan 7 miljoen euro op.

Sinds 2007 is het mogelijk om zelf een actie te bedenken om geld op te halen voor de stille ramp, “Kom in actie”. In 2008 werd voor het eerst Twitter ingezet en werd het mogelijk om platen via Social Media aan te vragen. 2010 was de eerste keer dat er een sociale dienst was die alle Social Media kanalen in de gaten hield. De sociale dienst zorgt voor content en antwoord op vragen. Dit jaar wordt het gebruik van Social Media nog verder uitgebreid, zodat ze de dialoog kunnen aangaan met het publiek. Bovendien is het dit jaar voor het eerst mogelijk om via je mobiel een plaat aan te vragen.

Hyve5
Lukas Pauka vertelde over de campagne van Hyves voor Serious Request, Hyve5. Eerst zei hij nog even dat Hyves de strijd met Facebook heeft opgegeven en dat het zich nu richt op de nationale markt.
Via Hyve5 is het mogelijk om een plaat aan te vragen en een donatie te doen aan Serious Request. Zodra je dat doet wordt dit gedeeld op je Hyves pagina zodat ook al je vrienden zien dat je een plaat hebt aangevraagd.
Betalen via machtiging bleek het beste te werken, 70 procent betaalde via een machtiging. Vorig jaar heeft Hyves met de actie Hyve5 53.156 euro opgehaald.

Leen je vrienden uit
Een andere actie die het Rode Kruis houdt is “Leen je vrienden uit”. Voor zeven dagen leen je, je profiel uit aan het Rode Kruis. Zij plaatsen berichten voor jou op je Hyves pagina om aandacht te vragen voor de stille ramp. 39000 mensen hebben hier vorig jaar aan meegedaan. Bijna ontstond er een discussie over de inzet van Social Media in het algemeen door bedrijven. Gelukkig greep iemand in door te opperen die discussie tot de borrel te bewaren…

Dankzij “Leen je vrienden uit” en door actief te worden op Twitter is het Rode Kruis flink gegroeid op Sociale Media. Vorig jaar werd de bedank tweet van het Rode Kruis maar liefst 400 keer geretweet! Ze willen deze goede resultaten graag voortzetten. Dit is mogelijk door hier en daar wat veranderingen door te voeren, zoals de layout die meer in lijn is met die van Serious Request en door eerder te starten met “seeden” om nog meer aandacht te genereren.

Het was een interessante case en leuk om meer te horen over de organisatie van Serious Request met betrekking tot het Social Media gebeuren. Ik kijk al uit naar de komende Serious Request en ga mijn Hyves profiel maar weer eens gebruiken om een plaatje aan te vragen. Doen jullie ook mee?!

By | 2011-11-30T13:31:01+00:00 november 30th, 2011|Social media|Reacties uitgeschakeld voor 3FM Serious Request #smcadam @ Hyves